”Det blev så en tredjeplads, sølle 2 sekunder efter nr. 2”, fortæller Teamchef Jan Kalmar. ”Og i minutterne efter afslutningen var stemningen i teamet bestemt også lidt mat. Overhalet på sidste omgang, og oven i købet en omgang, der var overflødig og kun blev aktuel fordi den bil, der førte løbet generelt valgte at køre hurtigere end nødvendig på det vi troede var dens sidste omgang.
Men sådan er det, og ret hurtigt blev glæden over den vundne tredjeplads også meget større end tristheden over den tabte andenplads”.
(Foto: GRC Racing)
GRC Racings BMW 120d sluttede som nr. 29 i det generelle klassement. Fire placeringer bedre end i 2008.
”Det er klart at udtrykket ”den enes død, den andens brød” i den grad er relevant i et løb over 24 timer på verdens hårdeste racerbane, men held er ikke noget man bare får, det er noget man arbejder for. Og vi havde et setup til dette løb, der i den grad var i stand til at udnytte alle mulighederne.
Med Michael Outzen, Jakob Thomsen, Harald Hansen og Dirk Hemmersbach havde vi kørere, der forstod at udnytte de input de fik fra kollegerne, og omsætte ordrerne fra pitten i fantastisk kørsel. Samtidig var hele mekanikerstaben, centreret omkring Dominik Spano fantastiske til at tilføre bilen det, der bare gjorde at den var hurtig og stabil hele vejen hjem”.
(Foto: GRC Racing)
Forskellen mellem nr. 2 og nr. 3 var så lille, at det ikke rigtig giver den store mening at forsøge at finde den. En påkørsel af et dyr, med efterfølgende ekstraordinært pitstop, en Stop & Go straf på et minut for at overskride hastighedsgrænsen i pitten er nogle af de ting, men ellers kunne tage frem. Men igen, det giver ikke den store mening.
”Vi havde vores små episoder. Men det har vores konkurrenter også haft så at forsøge at finde 20 sekunder her og et minut der er en lidt hypotetisk øvelse”, fortsætter Jan Kalmar. ”Tilbage på bundlinien står at vi levede fuldstændig op til vores ambitioner med hensyn til placeringen som nr. 3 i klassen – og oversteg den en del hvad angår placeringen som nr. 29 i det generelle resultat”.
(Foto: GRC Racing)
Hvad teamet har undladt at offentliggøre af taktiske grunde er, at det sent fredag aften var tvivlsomt om det overhovedet ville blive muligt at starte.
”Vi fik et problem pga. et kikset gearskifte og deraf mulige skader på svinghjulet under den 2. kvalifikation fredag eftermiddag. For at afmontere gearkassen er der næsten ikke noget under bilen, der ikke skal afmonteres. I den proces var der en bolt der knækkede så uheldigt, at det var nærmest umuligt at få gevindstumpen fjernet. Vi vil simpelthen ikke starte et 24 timers-løb med nødtørftige reparationer, men igen viste mekaniker-teamet sin fantastiske styrke og knoklede natten, morgenen og lidt af formiddagen for at vi kunne starte med en bil lørdag kl. 16 vi kunne stole på”.
Årets største satsning er nu overstået, men der er stadig mange spændende løb i 2009. Næste gang GRC Racing efter planen stiller op er til VLN 5 da Teamchef Jan Kalmar i mellemtiden skal stå i spidsen for et Aston Martin team på Le Mans.
Til VLN 5 skal Harald og en ny norsk kører køre i BMW'en. Desuden er testarbejdet i gang med teamets Aston Martin for at få styr på holdbarheden.
En kæmpe tak til hele teamet, mekanikere, gæster, sponsorer og ikke mindst kørere for at have gjort dette muligt. Som antydet var der en vis skuffelse lige efter vi var kommet i mål, men nu efter bare en enkelt nat skal der ikke være nogen tvivl om at en tredjeplads i vores klasse og en 29. plads generelt er et kanon-godt resultat hele teamet kan være glade for og stolte af.
GRC Racing Læs mere om: Dirk HemmersbachHarald HansenJacob ThomsenJan KalmarMichael OutzenGRC RacingNürburgring23/05/09 - Nürburgring - 24H Series |