Men det var ikke kun præmiepodiet, at den tidligere VM-treer toppede. Også i mesterskabsstillingen kom han til tops, så han nu fører med et og syv points til henholdsvis Michel Nykjær, Næstved, og Henrik Lundgaard, Hedensted.
”Det var skønt, men en lille smule uventet,” indrømmede søndagens vinder på Padborg Park, da han havde studeret pointstillingen.
”Vi vidste, at bilen var hurtig, men vi var lidt skuffede over tidtagningen i går (her blev han nummer to, red.). Jeg vidste, at bilen ville være konkurrencedygtig i løbet. Det var et spørgsmål om at blive væk fra balladen og håbe på, at vi ville få pole position, da det er svært at overhale på denne bane.”
Finalevinderen James Thompson forsøgte i første kvalifikationsheat flere gange at komme forbi den førende Henrik Lundgaard (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
I det første kvalifikationsheat mødte James Thompson hård modstand fra Henrik Lundgaard, men det lykkedes ikke briten at komme forbi den tidligere rallyeuropamester, som vandt sin anden løbssejr i år.
”Han (Henrik, red.) kørte meget godt, og banen er meget snæver. Jeg havde et enkelt forsøg, hvor jeg faktisk ramte ham under en nedbremsning, men det var ikke et fair forsøg, så jeg lod ham køre. Men han kørte godt, og jeg kunne ikke overhale ham. Det var først i finalen, at jeg kunne udnytte farten i min bil.”
Mens søndagen begyndte lidt skidt og sluttede godt for James Thompson, gik det den anden vej for Henrik Lundgaard, der efter sin sejr i kvalifikationsheat 1 fik en syvende- og en femteplads i sine to næste starter.
”Jeg er ikke helt tilfreds med de points, vi har fået. Vi har gennemført tre heats, og vi er stadigvæk med, men vi havde nok håbet på, at man kunne score noget mere,” siger Chevrolet-køreren. ”James var rigtig godt kørende i første heat, og qua jeg nogle steder skulle ind og lukke, fik jeg skidt på mine dæk, og det gjorde så, at jeg ikke kunne trække fra. Det var fair nok. Godt race.”
Jan Magnussen passerede i andet kvalifikationsheat John Nielsen og blev første vinder af et DTC-heat med E85-brændstof i tanken (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Den tredje kører, som krydsede målstregen forrest efter et heat, var Jan Magnussen, England, som skrev historie ved at blive den første, der har vundet et heat med E85-biobrændsel i stedet for oktan 99-benzin i tanken.
”Jeg er meget tilfreds med andet heat. Det var virkelig noget, teamet havde fortjent og teamet havde brug for,” siger den forsvarende mester.
”Det har været en ekstrem hård start på sæsonen. Selvfølgelig på grund af skiftet til ætanol, men der har vi lavet nogle gode skridt fremad allerede nu. Men det ser også ud som om, at de dæk, vi har fået i år, ikke passer så godt til baghjulstrækkerne som sidste år, så der er lidt arbejde forude. Men en sejr i andet heat! Nu ved jeg godt, at jeg kan sige, at det er med store følelser, fordi jeg kørte først over stregen, men det var virkelig godt.”
Også Jason Watt, Herlev, havde grund til at juble. For første gang i næsten fem år var han med på podiet efter en finale, da han kørte en andenplads hjem.
”Det var en forløsning – det var det altså,” slog den tidligere mester fast. ”Selv om man siger til sig selv en masse af gange og i masser af løb, at vi havde speeden, og vi vandt endda et heat sidste år, så er det – uanset hvad man prøver at bilde sig selv ind – helt specielt at komme på podiet. Det var en forløsning.
Læs mere om: James Thompson24/05/09 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |