Ligesom med den nuværende Formel Renault 2000 racer, så udvikles den nye model af Tatuus i Italien i samarbejde med Renault Sport i Frankrig. Fire team er også med i udviklingen og heriblandt Team Racing Denmark med teamchef Henrik Nymark i spidsen. De øvrige er et fransk og to tyske teams.
Teamet testede den nye racer for første gang i begyndelsen af marts måned på Val de Vienne banen i Frankrig, og efter denne test udtalte Nymark:
"Som team betragter vi det som en stor anderkendelse at få lov til at være med i udviklingen af den nye Formel Renault Köenig (FR-K), det er en meget spændende opgave som udvikler både teamets mekanikere og kørere samtidig med at det giver dem en helt unik oplevelse."
Dennis Wounlund i den ny FR-K racer i pitten på Val de Vienne. (Foto: Karin Holm Jensen)
Det var Dennis Wounlund som kørte testen på Val de Vienne banen i Frankrig, hvor han i dagene forinden havde testet i den Formel Renault 2000 som han skal deltage med i DM i år, og han udtalete efter den første tur i raceren:
"Når man tester her i FR2000 modellen, så er det her en stor bane, men i FR-K raceren er det ligesom banen er skrumpet ind. Den accelerere så hurtigt at man næsten ikke kan fatte det, og med de brede slicks så er svinghastighederne også meget højere."
Det er ikke tilladt de teams der deltager i udviklingen at oplyse noget om tider, telemetri og lignende, men Motorsporten.dk's udsendte medarbejder tog nogle tider på racerene hvor de var ca. 5 sek. hurtigere end de Formel 3 racere der var på banen samtidig med FR-K modellen. Det vil sige tider der er over 10 sek. hurtigere end FR2000 modellen.
Når man ser på FR-K modellen så er det første der springer een i øjnene den meget spidse front og de høje sidekasser, et noget højere indsugning/motorcover, de markante udstødninsrør og den ændrede bagvinge.
Ligeledes har FR-K'en større sporvidde og væsentligt bredere hjul.
Den ny Formel Renault Köenig er udstyret med en V6 motor på 3 liter og udvikler i øjeblikket ca. 450 HK, men Renault Sport forventer at raceren når den næste år skal "på markedet" vil have en ydelse på nærmere 550 HK.
Renault Sport forhandler i øjeblikket med FIA om klasses fremtid, og det er allerede nu bestemt at der udskrives EM i klassen i 2003 og '04, herefter er det sandsynligt at klassen skal have øget effekten samt skal afløse Formel 3000.
Herhjemme følger Ole Vejlund udviklingen med den spændende racer meget nøje, men pointerer at han ikke på nuværende tidspunkt må udtale sig om klassen.
Hårdt presset indrømmer han dog - at han meget gerne ser klassen på de dansk baner i fremtiden.
Motorsporten.dk har også været i kontakt med Peter Elgaard fra Jyllands-Ringen, og han er villig til at støtte klassen økonomisk det første år, under forudsætning om at klassen her i Danmark omdøbes til Formel Casino.
Yderligere oplysninger om Formel Renault Köenig. Læs mere om: Val de Vienne |