Toyota Supra raceren - Det Gule Lyn - er til denne sæson blevet udstyret med en vild 2500 cc motor, og samtidig er karrosseriet blevet udbygget så der er blevet plads til endnu større hjul i skærmkasserne. Den fremtræder igen i år i den velkendte 'skrig-gule' farve, og ser imponerende ud i al sin vælde, og motorlyden var noget der kunne henrykke på tilskuerpladserne.
'Det Gule Lyn' er blevet noget bredere til denne sæson. (Foto: Motorsporten.dk)
Den første tidtagning blev kun brugt som funktionstest af bilen, der først var blevet klar i sidste øjeblik, derfor satte Peter Vesti ingen tid her.
Til den anden tidtagning var der blevet arbejdet på Supra'en, ud fra de erfaringer Peter gjorde sig tidligere på dagen, og han kunne sætte 12. hurtigste tid ud af de 20 biler Special Saloon Car klassen mønstrede denne gang.
Det gik ikke helt som Peter Vesti havde håbet i tidtagningen. (Foto: Motorsporten.dk)
Lørdag eftermiddag og aften blev der evalueret på dagens resultater, hvorefter Peter og han hjælpere gik i gang med at klargøre bilen til søndagens to løb.
"Vi var lidt i tidsnød op til denne weekends løb, og nåede derfor ikke at teste med bilen. Vi har måtte konstatere at man ikke bare kan sætte bredere hjul på den, det kræver helt andre indstillinger på undervognen" - oplyste Peter Vesti.
Lørdag aften blev der skiftet fjedre, justeret støddæmpere, ligesom man sænkede bilen et par centimeter foran, og såvel Peter som mekanikerne var meget spændte på hvordan den nu ville opføre sig ved det første løb - det var jo trods alt teori det hele, og der var ikke mulighed for at prøve nogle af ændringerne af.
(Foto: Motorsporten.dk)
Uden en tid fra den første tidtagning, måtte Peter Vesti starte bagerst i feltet til første løb, men han viste hurtigt at de nu var på rette vej med 'Det Gule Lyn', for han kørte placering efter placering hjem, så han efter de 12 omgange kunne slutte løbet på en 9. plads.
"Ændringerne har virket efter hensigten, og jeg kunne køre tider der var tæt på klassens hurtigste kørere" - udtalte en tilfreds Peter Vesti - "og med lidt test og finjustering bør de være til at indhente" - sluttede han optimistisk.
Lørdagens justeringer hjalp, og Peter Vesti kunne køre tilfredsstillende tider under løbene. (Foto: Motorsporten.dk)
Optimismen og det gode humør fik desværre lidt af et knæk i det andet løb, hvor der sprang en sikring til den ene af de to serieforbundne benzinpumper, hvilket bevirkede at motoren fik alt for lidt benzin, og Peter Vesti betegner det selv som lidt af et held at han overhovedet kom tilbage til pitten med bilen.
Konklusionen på weekenden må derfor være:
Den ny motor trækker fint, og med yderligere trimning af undervognen, er der bestemt mulighed for at være med helt fremme i Special Saloon Car klassen - der hvor vi er vant til at se Peter Vesti og 'Det Gule Lyn'.
På plus siden må man nok også sige at bilen bare er blev bred og flot, den ligner næsten 200 km/t. selv når den står stille!
(Foto: Motorsporten.dk)
Næste gang Peter Vesti og Special Saloon Car kørerne skal på banen bliver i forbindelse med Padborg Open den 23. og 24. maj på Padborg Park. Dons
Læs mere om: Peter VestiJyllandsringen10/05/09 - Jyllandsringen - Special Saloon |