I øjeblikket føres den af Jenson Button - og det gør den også på mandag - uanset hvad der ellers måtte ske, så stort er hans forspring. Tre sejre i fire løb er det blevet til og dermed må han også regnes for at være blandt favoritterne i den kommende weekend.
Specielt måden han vandt på i Bahrain er værd at bemærke, fra en lidt sekundær startplacering faldt han yderligere tilbage i starten og lod andre kæmpe foran sig. Men da dækkene skulle skiftes og tankene fyldes, så var det alligevel Button der trak det længste strå. Det er en mand med selvtillid (og selvfølgelig Ross Brawn i øret) der arbejder på den måde.
Men udover Brawn og Button, er der også Red Bull med Mark Webber og ikke mindst Sebastian Vettel, der måske sidder i feltets bedste bil. Indtil videre er det blevet til en enkelt sejr til Vettel i år, men det bliver næsten givet til flere. Webber skal heller ikke udelukkes - og hvis Red Bull har pillet lidt ved diffuserne, kan der ske meget i Spanien.
Rubens Barrichello ligger godt i VM kampen, men har udover det allerførste løb ikke vist sig helt så meget som sin holdkammerat. Men det formodes at den lille brasilianer er interesseret i at gøre sig lidt mere bemærket, men spørgsmålet er om han virkelig har det der skal til.
Og så er der resten af feltet: Toyota har ikke fået så meget ud af sæsonen som de burde, og de har ellers fået en del ud af den. Men de er hurtige, men den første sejr lader altså vente på sig. Både Jarno Trulli og Timo Glock har begge formatet til sejren, men mangler altså heldet.
Williams har heller ikke formået at få det ud af det, som de skal. Rosberg har været hurtig i træningerne, stabil i kvalifkationen, men resultaterne har været små. Nakajima har ikke vist meget, og ligner mere og mere en der burde finde sig en anden sport. Han er sikkert både dygtig og flink, men han hører ikke til i Formel 1. Og for Williams vil det være en fordel at have to kørere der er i stand til at levere nogle resultater.
Ferrari og McLaren ligger stadig og roder rundt lidt nede i feltet, omend McLaren ligner nogen på vej fremad, mens Ferrari bare ligner nogen med problemer. Raikkonen hentede teamets første point i Bahrain og virker irriteret, men knapt så påvirket som Massa, der indtil videre slet ikke har fået det til at fungere.
BMW har det heller ikke for godt, det svinger ikke rigtig for teamet mere, efter en fremragende sæson sidste år. Men sidste år kom succesen måske lidt for meget af sig selv og nu ved teamet ikke helt hvor den blev af. Det er ikke nogen kunst at få vind i sejlene; kunsten er at få vind igen når den forsvinder.
Banen i Spanien har sjældent bidraget med spænding i Formel 1. Banen er alt for benyttet til tests, hvorfor alle teams kender hver eneste lille bump på banen og ved lige præcis hvordan den skal køres. Men måske de ændrede regler til denne sæson har en positiv indflydelse. Indtil videre er det da i al fald ganske tydeligt at bilerne nu kan køre tættere end de har kunnet de sidste par år. Men nogen større drama skal man nu nok ikke forvente alligevel.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya10/05/09 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |