Der har længe været et ønske - fra både teams og bilfabrikanterne, om at budgetterne i Formel 1 skal holdes i skat.
De skyhøje milliard budgetter der opereres med i toppen af verdens dyreste sportsgren er efterhånden blevet for meget for selv de finansielle stærkeste bagmænd i sporten. De store budgetterr er specielt gået ud over den japanske bilfabrikant Honda, der for bare 1 år siden havde 2 teams med i motorsportens kongeklasse, men Honda måtte på grund af den økonomiske tilbagegang trække stikket ud af de teams (Super Aguri og Honda Racing) fabrikken ellers ufortrødent havde pumpet millioner af kroner i.
Tidligere på ugen offentliggjorde FIA’s præsident Max Mosley så ”budget reglementet” for 2010.
Reglementet betyder at teams der tilslutter sig til et årligt budget på 400 millioner kroner ikke bliver ramt af testbegrænsninger, begrænsningerne på brug af vindtunnel, - tilslutter et teams sig til "budget reglementet" slipper det endvidere for at køre med den ellers obligatoriske omdrejningsbegrænsning på motoren.
For at opfylde kravene til ”budget reglementet” må teamets budget inden for udvikling af bil, test på diverse racerbaner og vindtunneltest - på 1 kalenderår ikke overstige 400 millioner kroner.
”Budget reglementet” gælder altså ikke udvikling af motorer, løn til personale, marketingsbudget og løn til kørere.
Force India er et af de teams der bakker op om budgetregulering i Formel 1- men reglementet skal gælde for alle (Foto: force-india-f1)
Det nye reglement kræver ikke tilslutning fra alle teams, et team kan fra 2010 selv vælge om det ønsker at være en del af ”budget reglementet” – ønsker man det skal man overholde reglerne om brug af budget på de før nævnte områder, men til gengæld for man altså friere tøjler når det gælder visse udviklingsområder på bilen.
Ønsker man ikke at underlægge sig det alternative reglement fra 2010 fortsætter man under det nuværende reglement og dets begrænsninger.
Men ”budget reglementet” giver langt fra positive miner i pitten.
”Force India støtter selvfølgelig ideen med at sænke omkostninger i Formel 1, men jeg bryder mig ikke om at vi fra næste år kan risikere at køre under 2 forskellige reglementer, der vil være de teams der har tilsluttet sig ”budget reglementet” og så vil der være de teams der ikke har valgt at bakke op om ideen, og de vil derfor være underlagt andre regler med hensyn til test og omdrejningsbegrænsning på motoren”, udtaler Force India’s team ejer Vijay Mallya.
Mallya er ikke alene om kritikken af Max Mosley’s ”budget reglement” og får stærk opbakning fra både Frank Williams og Ferrari præsident Luca di Montezemolo.
Jacob Carsting
Læs mere om: Force IndiaHonda Racing F1 TeamSuper Aguri Formula 1 |