Løbsweekenden var planlagt som den sidste test, inden Marrill starter i den særlige Invitation Only klasse i den danske Danish Touringcar Championship serie. Den unge mønbo har nemlig været så heldig, at DTC A/S har valgt at invitere ham og tre andre kørere fra andre serier, til at køre sammen med DTC feltet, dog i sin egen klasse med et særligt reglement, og uden at kunne opnå point i det samlede DTC regnskab.
Forinden havde teamet dog besøgt Fischer Racing, som har solgt og serviceret bilen da den kørte i den tyske ADAC Seat Leon Supercopa serie der kører sammen med DTM serien. Det blev til en samlet 3. plads til følge i 2008.
Her skulle den spanske racer skilles fuldstændigt ad, og sammen skulle det tyske team gennemgå bilen sammen med de danske mekanikere møtrik for møtrik, så M-Sport ved alt om konstruktion, opsætning og servicering.
(Foto: Katja Ellmies)
”Oplevelsen hos Fischer Racing var vild”, fortæller Martin. ” Nok har vi professionelle teams herhjemme, men det her er vildt. Jeg er dybt imponeret, de har alle former for værktøj, alt er der tjek på, og alt er beskrevet og dokumenteret. Nu er bilen klar, teamet er klar så nu er det bare mig der skal være klar.”
Løbsweekenden ved DMV Tourenwagen serien bestod af to kvalifikationer fredag, og to løb lørdag. Desværre havde et voldsomt lavtryk sænket sig over Hockenheimring, med enorme vandmængder til følge.
(Foto: Katja Ellmies)
Marrill var således klar til det første løb i den bil han har brugt hele vintersæsonen på at forberede, nerver var der dog ikke. Nok snarere stor forventning, ærgerligt var det dog at regnen havde taget til. Så man kunne absolut intet se.
Der gik da heller ikke længe, før den tidligere rallykører kunne komme med sin første beskrivelse af sin nye racerbil under de våde forhold. Og der skal da lyde et par respektfulde hilsner til de to danske kørere, der opnåede henholdsvis 1. og 3. pladsen i Seat Leon Supercopa serien med bilen i 2008. Netop Christoffer Nygaard var den tidligere kører i bilen, så med den topplacering er der forventninger til Martins resultater.
”Hatten af for Nicki Thiim og Christoffer Nygaard. Den her bil er altså ikke nem at køre! Man skal jonglere med turbotryk, sving og gear samtidig. Når man skifter gear begynder den at lave hjulspind, hvilket betyder at bilen begynder at understyre, så styrer jeg jo så kontra for at samle den op, shortshifter og letter gassen. Med det resultat at når man så når igennem svinget har man intet ladetryk. Lige i starten havde jeg ret travlt inde bag roret, men den kører godt og jeg er rigtig glad for den.”
”Men når man så lærer det, og finder balancen. Så er den virkelig en drøm at køre, særligt igennem højfartssving, og på vej ind i svingene. Bilen kan slide over alle fire hjul i fuldstændig balance, og jeg kan styre den med gassen. Det var dog for vådt til at jeg kunne vurdere værdien af den flade bund og hækdiffussoren. Men jeg glæder mig til at prøve den på en dansk bane.”
”Regnvejrs setuppet fra Fischer Racing fungerede fint. Vores største udfordring bliver tørvejr, det var 15 grader og solskin da vi besøgte Fischer, og det er det eneste vejrlig jeg ikke har kørt i endnu.”
(Foto: Katja Ellmies)
Ideen med rejsen var jo at skaffe data til DTC sæsonen, og vejret så efterhånden helt dansk og halvtørt ud. Men hvad er konklusionen så på disse to dages kørsel i den tyske vandrutsjebane?
”Jeg glæder mig helt ufattelig meget til DTC sæsonen starter. Vi har nu to uger til at reflektere over resultaterne fra Hockenheim. Vi har fået kørt i bilen for første gang, den virker og er hurtig. Jeg har derefter de to testdage ved DTC præsentationen den 2. / 3. maj på Jyllandsringen, hvor jeg virkeligt håber det forbliver tørvejr!”
”Mange har jo spurgt mig, hvad jeg har at gøre i et DTC felt hvor jeg ikke kan vinde noget generelt, andet end min egen Invitation Only klasse. Men jeg skal jo ikke ud at være i vejen for nogen, der kører om noget så seriøst som DTC mesterskabet. Jeg håber det bliver et år, hvor jeg kører mig til nogle seriøse resultater, og kan vise hvad jeg kan. I 2010 sidder jeg måske i en rigtig DTC bil, fordi de har set at ham Martin godt kan køre bil, og vil satse på mig.”
”Men en ting står helt sikkert! Nu har jeg i en uge levet af bratwurst og blødkogte æg. Så mit fitness program skal i gang igen, med landevejscykling sammen med nogle cykelryttere, spinding og styrketræning. Mit håb er stadig at være den mest veltrænede DTC kører i feltet, så jeg skal vist se at komme i gang igen!”
Aslak Vind M-Sport Læs mere om: Martin MarrillM-Sport03/05/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |