Morgenens træning og tidstagning var gået efter planen, og ca. kl. 11.45 kørte bilen sammen med de øvrige fra startgruppen ud på opvarmingsomgangen uden problemer af nogen slags.
Få sekunder før det grønne lys blev tændt og bilerne blev sluppet fri skete det ingen kunne forudse: Turboen i BMW 120d eksploderede bogstaveligt talt.
”Jeg har aldrig nogen sinde oplevet en turbo blive smadret fuldstændig umotiveret som tilfældet er her”, fortæller Teamchef Jan Kalmar. ”Og hvad der er nok så vigtigt: BMW Motorsport har heller aldrig set noget lignende. Bilen var naturligvis gjort 100% løbsklar, alt olie og alle filtre var nye og motoren havde kørt under halvdelen af dens beregnede levetid. Så i sandhed er der tale om et helt usandsynligt uheld. Hvad der kan have forårsaget det vil blive undersøgt, men om der kommer noget ud af det er ikke sikkert”.
Bilen skulle have været kørt af Harald Hansen, Norge og David Carballeda, Panama, og netop David sad i bilen, da motorhavariet skete.
”Det eneste vi nærmest kan udelukke i øjeblikket er kørerfejl. Både Harald og David er ekstremt skuffede, ligesom resten af teamet. Og jeg føler virkelig med dem alle, det er jo ikke det man river adskillige dage ud af kalenderen og lader sig transportere halvvejs rundt om jordkloden for. Men i den sidste ende er det jo alligevel en del af det, vi alle ved er risikoen, omend en smadret turbo ligger noget udenfor, hvad vi i vores vildeste fantasi havde kunnet forestille os”.
Med kun 5 uger til 24H Nürburgring giver uheldet bestemt ikke en optimal situation i forhold til forberedelse. For at afbøde dette, har teamet lagt et par ekstra træningsdage ind i kalenderen.
I øvrigt blev dieselklassen i dagens løb for første gang i næsten 3 år ikke vundet af en BMW. Vinderen blev derimod en Alfa Romeo, der er ca. 1 ½ minut langsommere på en omgang end Spannos BMW 120d.
Peter Hindsgaul Læs mere om: GRC RacingNürburgringVLN 2, desværre uden Aston |