Af de tre er det så klart Brawn der har fået mest ud af det, og hvilken fantastisk historie det er, med et hold der måske ikke engang ville komme til start, og som nu ligger på en solid førsteplads. Afstanden mellem succes og fiasko i Formel 1 er meget snæver, hvilket vi har tydelige beviser for i dette forår.
Hvis Brawn skal under pres i Kina skal presset oplagt komme fra et af de to andre diffuser hold. Toyota har klaret sig fornemt i de to første løb og man kan godt fornemme en sejr aftegne sig i horisonten - den kan være ret tæt på nu. Og hvis den ikke kommer nu, ganske snart, kan man for alvor være i tvivl om hvorvidt det nogensinde skal lykkes.
Williams har fået knapt så meget ud af det i de første to løb. Det er blevet til point, men ikke nogle videre imponerende placeringer, slet ikke når man tager i betragtning hvor meget hastighed der er i bilen i de frie træninger. Et andet problem for Williams er dog også at mens Toyota har to talenfulde kørere i Jarno Trulli og Timo Glock, så har Williams reelt kun et skud i bøssen, med Nico Rosberg. Nakajima er slet ikke i den klasse der ligger forrest i et F1 felt.
Efter de tre diffuser teams kommer så resten af feltet, der nu alle skal i tænkeboks og finde løsninger, således at de får indhentet så meget som muligt af de andres forspring. Det skal nok lykkes, de havde bare håbet på en hjælpende hånd fra FIA, der ville have sendt de diffuser teams til tælling.
Umiddelbart har det virket til at Red Bull har den bedste bil, af alle de andre. Og det virker egentlig lidt betryggende at tænke på at hvis Brawn ikke havde haft overtaget, havde det måske været den østrigske energidrik. Men derfor bliver det i særdeleshed dem man skal holde lidt øje med i Kina. De kan måske blande sig i topkampen sådan for alvor.
Ellers går der nok et par løb før BMW, Ferrari, Renault og McLaren er oppe i omdrejninger. Der skal arbejdes i værkstedet, der skal tænkes, men der skal ikke testes, for det må man ikke! Ferrari forekommer at have de største problemer, og det nok en lille smule nydt for dem, efter at have været i front så mange år.
Alligevel forekommer det usandsynligt at der skal gå tre løb uden point til de røde hingste, så mon ikke der falder lidt af her i weekenden?
McLaren er langt mere et spørgsmålstegn. Deres bil fungerer ikke optimalt og tankerne er måske ikke helt hundrede procent fokuseret på den aktuelle situation. De handlede dumt i Australien. Og de burde samtidig have været klar over at deres snor efter et noget kaotisk 2007, var lidt stram. Og så er det altså dumt at give andre grund til at stramme snore endnu mere.
Ikke nok med at det var dumt, det var også moralsk angribeligt, at man forsøgte at omgå sandheden for tiltuske sig en placering (og ét sølle point) som man ikke var berettiget til. Og ovenikøbet meget bevidst. Det er grov overtrædelse af anstændigheden. Og straffen bør nok kunne mærkes, også mere end den er blevet mærket.
Ron Dennis har måske nok ikke altid været hverken nem at forstå eller et umiddlbart behageligt menneske, men i de mange år jeg har fulgt F1 har han altid stået som et hæderligt menneske. Han har ikke længere den daglige ledelse i teamet og han må være slemt skuffet over de mennesker han har set til at passe forretningen.
Renault og BMW kæmper også. BMW og Heidfeld fik en lidt tilfældig 2. plads i Malaysia, men om bilen faktisk er noget værd mangler vi endnu at se. Renault kæmper en brav kamp, ligesom sidste år.
Hvordan det hele kommer til at spænde af når alle har diffusere, er svært at gætte på - styrkeforholdet kan nå at vende mange gange resten af sæsonen. Kedeligt bliver det næppe.
Men hvordan kommer det til at gå på søndag? Button og Brawn er godt bud på sejr, selvfølgelig. Barrichello skal naturligvis ikke udelukkes. Er man lidt mere en spillefugl er det måske mere Glock eller Trulli man skal satse sine sparepenge på.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai19/04/09 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |