- Jeg går nu i gang med den tredje sæson i den spændende single seater, og på racing engineer-studiet har jeg haft mulighed for at dykke mange spadestik ned i teorien bag udviklingen af en racer. Gennem vinterpausen har vi i Racingteam Vestergaard da også udtænkt nogle småforbedringer til sæsonpremieren på Zandvoort i påsken.
Racingteam Vestergaard kører i en Formel Ford, hvor chassiset er konstrueret af den franske racing-fabrik: Mygale. Franskmændene har desuden fremkommet med 2009-modifikationer, som fynboerne er i fuld gang med at implementere.
Nils K. Vestergaard glæder sig til at få racing-rusten banket af. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Som en lille sjov historie fik vi lejlighed til at teste nogle vandkølere i et lettere materiale i efteråret 2008 for Mygale, supplerer teamchef Gert Vestergaard. – Dette blev dog ikke den helt store succes, da det både gik ud over kølingen og hestekræfterne, selv om lufttemperaturen var forholdsvis lav.
Ambitionerne er en slutplacering i top tre for Nils K. Vestergaard i FFB-serien 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Lige siden starten fra nulpunkt i 2007 har Racingteam Vestergaard været danske ambassadører i FFB.
- Først og fremmest har vi efterhånden indhøstet mange store og små erfaringer omkring racing med udelukkende mekanisk greb, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Derfor er ambitionerne er en slutplacering i TOP TRE. Mange af FFB-løbene foregår på Formel 1 grand prix-banen: Zandvoort, som ligger et lille stenkast fra Nordsøen i det vestlige Holland. Formel 1-strækningen er noget længere (4.200 m.) end de danske rundbaner.
Nils K. Vestergaard opfatter derfor næsten Zandvoort som sin hjemmebane.
- Som eneste aktive single seater-klasse holder Formel Ford fast i fravalg af vinger, konstaterer Gert Vestergaard. – Det har selvfølgelig lidt at gøre med traditioner, men samtidig har det bevirket, at mange fabrikker byder ind på en chassis-løsning. Det gør det også sjovere for racingteamene at lave småforbedringer i form af bl.a. ændrede støddæmpere og ophæng.
Racingteam Vestergaard har mange småforbedringer klar til FFB-sæsonen 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Racingteam Vestergaard har flere nye tiltag gemt i ærmet til forårssæsonen:
- Vi har desuden brugt meget tid på at optimere en ny motor til raceren, forklarer Gert Vestergaard. - Vi venter dog lige til anden afdeling af FFB, før vi udskifter mekanikken. Den ”gamle” motor er nemlig heller ikke helt ueffen, idet Nils kun var 13 tusindedele fra banerekorden sidste års FFB-finale under kvalifikationen.
Den unge udenlands-fynbo har smidt 10 kilo som optakt til 2009-sæsonen i Formel Ford. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg har selv smidt 10 kilo ved hård træning gennem vinteren, afslutter Nils K. Vestergaard. – Ud over bedre konkurrenceskarphed giver det nye muligheder for jonglering med vægtfordelingen i raceren.
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardRacingteam Vestergaard |