Hvis der er nogen der har stået for nytænkning, innovation og konstant nye ideer i international motorsport de seneste 15 år, så er det den nuværende FIA præsident Max Mosley.
Mosley var ankermanden bag de mange bane sikkerhedsopgraderinger der fandt sted på mange europæiske racerbaner i midt 1990’erne, samtidig var Mosley også manden der ændrede udseendet på Formel 1 bilerne drastisk da han, sammen med FIA lancerede smallere biler med riller i dækkene forud for 1998 sæsonen.
Nu er den efterhånden noget kontroversielle englænder på banen igen, ved sidste weekends World Rally Championship løb i Portugal udtalte Mosley at han allerede i 2013 ønsker en standardmotor der i princippet skal kunne benyttes i Formel 1, WRC og World Touring Car Championship.
Motoren der sidder i Mikko Hirvonen's Ford kan snart blive den samme som der sidder i en Formel 1 bil (Foto: Ford-Media)
”Målet er helt afgjort 2013, der bliver ikke introduceret noget som helst før, men jeg er sikker på at vi i 2013 er klar til at introducere en standardmotor for FIA serierne, hensigten med motoren er, at den skal kunne benyttes i Formel 1 såvel som mindre FIA sanktioneret mesterskaber.”, udtaler Mosley der har siddet på sit nuværende embede siden 1993.
”Tanken er at man i Formel 1 benytter sig af en turbo version af standardmotoren, og at man i, for eksempel WRC bruger en sugemotor version af standardmotoren.
Ideen er stadig meget ny, FIA konsulterer for tiden de mange bilfabrikanter der er involveret i diverse FIA mesterskaber om ideen”, siger Mosley om sin nye ide, der næppe vil vække den store begejstring hos bilfabrikanterne.
Der vil dog blive mulighed for de enkelte bilfabrikanter at udvikle på standardmotoren, i Formel 1 vil man formentlig tillade at teams arbejder videre med deres KERS system og andre energisparende systemer.
”Målet på længere sigt er at stoppe de uhyre summer penge der bliver brugt i internationalt motorsport på R & D området, til ingen verdens nytte for den almene forbruger. FIA ønsker at den udvikling der foregår i motorsport skal komme forbrugeren i verdens lande til gode, det nytter ikke noget at bilfabrikkerne bruger store summer penge på deres motorsportsprogram som er et meget lille specialiseret område, vi vil hellere have at de bruger pengene så de kommer flest mennesker til gode”, lyder den afsluttende kommentar fra Max Mosley. Jacob Carsting
Læs mere om: Mikko Hirvonen |