At der var held med i Buttons sejr skal ikke forståes negativt. Uanset hvem der havde vundet dette kaotiske løb, havde det være med held som en væsentlig faktor.
Jenson Button vinder kaotisk løb i Malaysia. (Foto: Bridgestone Motorsport)
Det startede ellers ganske normalt, men med truende skyer i horisonten. Alle mente at regnen ville komme - og det gjorde den også. Og fra da af startede et pitstop helvede, hvor man skulle være en officiel FIA computer for helt at holde styr på hvem der lå hvor.
Tingene blev besværliggjort af at regnen først kom stille - og det ganske uhøfligt da mange kørere havde fået monteret monsun-regndæk på bilen. Og de fleste af disse måtte så skifte til intermediates, men det holdt ikke længe, for så kom monsunen og alle måtte skifte dæk igen.
I sådan et show er der jo selvfølgelig vindere og tabere Jenson Button var heldig og vandt løbet. Timo Glock satsede mest rigtig og vandt mange placeringer og var uheldig med kun at slutte løbet på 3. pladsen. Da alle andre skiftede til monsundæk i første runde, skiftede han til intermediates, og sparede derfor et skifte.
Nick Heidfeld på 2. pladsen var også en heldig mand - han startede med en tung bil og havde end ikke haft sit første regulære stop da regnen kom. Han kom derfor igennem løbet med kun et pitstop og det hjalp ham betragteligt.
Da løbet oprindeligt blev stopppet lå Glock foran Heidfeld, men da man ved afbrydelser går en omgang tilbage, så endte Heidfeld foran Glock.
Den store taber blev Kimi Raikkonen der af teamet fik smækket monsun dæk på, allerede inden den første regn kom - og den lod altså vente lidt på sig. Det virkede dristigt, men når man efterrationaliserer var det i virkeligheden grænsende til det ubegavede. Da vandet endelig kom var Raikkonen sejlet agterud og dækkene ødelagt.
Jarno Trulli tog 4. pladsen og leverede endnu engang en fin præstation. Han kom godt fra start i løbet og lå længe som nr. 2 bag Nico Rosberg, der havde lavet en helt fantastisk start. Men Rosberg fik ikke meget ud af regnvejret og endte på en beskeden 8. plads.
Rubens Barrichello blev nr. 5 foran Mark Webber, der ellers nok kunne have ønsket sig mere af dagen, specielt hans hastighed taget i betragtning. I den første del af regnvejret leverede han flere gode overhalinger og virkede som om han var i sit rette element. Hamilton blev nr. 7 hvilket stort set var det optimale han kunne få ud af dagen.
Da der ikke var kørt over 75% af løbet, er der kun blevet tildelt halvdelen af de point man normalt ville få. Det vil sige at Button har fået 5 point for sin sejr og så fremdeles. Et system der ikke har været nødvendig at anvende sin Australien 1991, hvor løbet blev flaget af efter 14 omgange. Tidligere er det blevet brugt i Monaco 1984 og to gange i 1975 - så det er ikke noget der ofte forekommer. Men en ganske rimelig regel der afspejler de lidt tilfældige omstændigheder der ofte er i spil, når et løb bliver stoppet så meget før tid.
Button fører nu VM med 15 point foran Barrichello med 10. Lewis Hamilton har 1,5 point, mens de to Ferrari kørere stadig har et rundt nul på kontoen. Så outsiderne er ved at trække fra favoritterne.
Resultatet af Malaysias Grand Prix
|
Pl |
# |
|
Navn |
Team |
Omg |
Pnt. |
Tid |
|
1 |
22 |
|
Jenson Button |
Brawn GP |
31 |
5 |
55:30,622 |
2 |
6 |
|
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
31 |
4 |
+ 0:22,722 |
3 |
10 |
|
Timo Glock |
Toyota |
31 |
3 |
+ 0:23,513 |
|
4 |
9 |
|
Jarno Trulli |
Toyota |
31 |
2.5 |
+ 0:46,173 |
5 |
23 |
|
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
31 |
2 |
+ 0:47,360 |
6 |
14 |
|
Mark Webber |
Red Bull |
31 |
1.5 |
+ 0:52,333 |
|
7 |
1 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren |
31 |
1 |
+ 1:00,337 |
8 |
16 |
|
Nico Rosberg |
Williams |
31 |
0.5 |
+ 1:11,576 |
9 |
3 |
|
Felipe Massa |
Ferrari |
31 |
|
+ 1:16,932 |
|
10 |
11 |
|
Sebastien Bourdais |
Toro Rosso |
31 |
|
+ 1:42,164 |
11 |
7 |
|
Fernando Alonso |
Renault |
31 |
|
+ 1:49,422 |
12 |
17 |
|
Kazuki Nakajima |
Williams |
31 |
|
+ 1:56,130 |
|
13 |
8 |
|
Nelsinho Piquet |
Renault |
31 |
|
+ 1:56,713 |
14 |
4 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
31 |
|
+ 2:22,841 |
15 |
15 |
|
Sebastian Vettel |
Red Bull |
30 |
|
- 1 omg. |
|
16 |
12 |
|
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
30 |
|
- 1 omg. |
17 |
20 |
|
Adrian Sutil |
Force India |
30 |
|
- 1 omg. |
18 |
21 |
|
Giancarlo Fisichella |
Force India |
29 |
|
- 2 omg. |
|
|
5 |
|
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1 |
|
-30 omg. |
|
2 |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren |
0 |
|
-31 omg. |
|
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Jenson ButtonNick HeidfeldTimo GlockBMW Sauber F1 TeamBrawn GPPanasonic Toyota RacingSepang05/04/09 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |