Peugeot Sport Dealer Team Danmark har nemlig fået vokseværk. Teamet er gået fra at tælle en til at råde over hele to Peugeot 207 Super 2000-racere, og samtidig har man fået nye, men erfarne mandskaber i bilerne.
Det ene udgøres af den syvdobbelte rallydanmarksmester Karl-Åge Jensen fra Viborg, der atter har sin faste makker Hans Marx fra Luxembourg med i observatørsædet.
Det andet består af Christian Jensen fra Ans, der tidligere er blevet kåret som årets talent i dansk rally, og som sammen med sin co-driver fra Kjellerup, Søren Tøndborg, har været blandt medaljetagerne i de tre seneste år ved DM i rally.
Men for begge kørere er det et helt nyt kapitel, som begynder for dem ved weekendens Wikinger Rally. Deres Peugeot 207 Super 2000-racere er markant anderledes end nogen af de biler, de tidligere har kørt i karrieren.
”Min bil kommer lige fra Frankrig, og jeg har stort set kun haft lejlighed til at prøve den på et køreteknisk anlæg, så det bliver med en spænding og en glæde, at jeg skal rigtigt ud at køre i den,” siger Karl-Åge Jensen.
”Det er en væsentlig mindre bil end det, jeg har været vant til. Hjulene sidder ude i de fire verdenshjørner, og det virker som en bil, du trækker på ligesom med et par bukser. I modsætning til de WRC- og gruppe N-biler, jeg tidligere har kørt, er det en helt anden måde at styre en rallybil rundt på. Det er nærmest som en gokart.”
Selve rallybilen har udgangspunkt i den Peugeot 207, man kan købe hos enhver Peugeot-forhandler. Men rallybilen har firhjulstræk, og den to liter store motor er tunet til at yde godt 270 hestekræfter, mens undervogn og karrosseri er bygget op til at kunne klare de strabadser, man oplever i rallysporten.
”Den skal køre med væsentligt flere omdrejninger end en turbobil. Til gengæld styrer og bremser den helt perfekt, men selv om det er en køremaskine, skal der noget tilvænning til. Nu har jeg kørt gruppe N i så mange år, så jeg tror, at vi skal bruge det første løb på at køre os ind på den,” siger Karl-Åge Jensen.
Lidt mere tid bag rattet af det nye rallyvåben har Christian Jensen derimod haft. Men ikke meget.
”Jeg har fået kørt godt 30 km i konkurrencefart med bilen, så jeg ved godt, at jeg mangler noget tid i bilen. Jeg vil tro, at der går 2-3 løb, inden man har farten og bremsepunkterne inde i kroppen. Jeg forventer, at vi midt på sæsonen vil kunne bide skeer med de hurtigste,” siger benjaminen hos Peugeot Sport Dealer Team Danmark. Skiftet fra en standardbaseret gruppe N-rallybil til en fuldblods racerbil er gået forholdsvist smertefrit.
”Det eneste jeg skal vænne mig til er, at den larmer ufatteligt meget. I en gruppe N-bil kan man høre meget mere, så vi stiller til start med andre styrthjelme, så vi bedre kan kommunikere sammen.”
Sæsonpremieren finder som sagt sted i Sydslesvig i weekenden. Det over 150 km lange Wikinger Rally starter fredag aften, hvor man i mørke skal afvikle den første hastighedsprøve, inden man fortsætter lørdag med yderligere 13 hastighedsprøver.
”Vi vandt i 2007 og blev nummer to sidste år,” fortæller Karl-Åge Jensen. ”Men der er ikke så mange prøver, der er gengangere, men jeg kender til området. I år er løbet også en afdeling af det tyske mesterskab, og det giver ekstra kolorit med så mange udenlandske konkurrenter, og så må vi se, om ikke vi kan måle os med dem.”
Christian Jensen har derimod ikke de samme gode oplevelser fra Wikinger Rally at kikke tilbage på.
”Jeg havde fået en ny bil, sidste gang jeg kørte der i 2006, og der havde vi et teknisk problem på prøve et, hvor bilen gik i stå for os og ikke ville starte. Jeg håber i hvert fald, at det starter bedre for os denne gang, for det var ikke nogen succes for os,” siger Christian Jensen.
Peugeot Sport Dealer Team Danmark Læs mere om: Christian JensenHans MarxKarl-Åge JensenSøren TøndborgPeugeot Sport Dealer Team04/04/09 - Tyskland - DM Rally |