Team Kolles har købt to eksemplarer af dieselraceren, den legendariske 2008 Le Mans vinder R10, som skal forsvare teamets farver og ære mod Pescarolo og Lola Aston Martin racere.
(Foto: Team Kolles & Heinz Union)
Bilen er kendt for at være meget fysisk udfordrende for køreren, men heldigvis har Christian ikke mærket noget til den skade, som har holdt ham væk fra racerbanen i over et år.
Bakkerud skal køre bilen sammen med den hollandske kører, Christijan Albers, eftersom bilens tredie kører, indiske Narain Karthikeyan, desværre må holde en pause grundet en skade. Løbet forventes at vare mellem fem og seks timer, afhængig af vejrliget.
Teamet har arbejdet på højtryk, for at sikre et velforberedt debutløb i langdistanceserien. Det er anden gang at Le Mans Serien gæster den spanske bane, men det er første gang for Team Kolles som debuterer i LMP1 kategorien.
Alle i teamet glæder sig naturligvis til denne nye udfordring, især den 24 årige dansker, da han naturligvis er meget motiveret efter et helt års pause fra racerbanen. Christian har haft travlt med at assistere Team Kolles i opbygningsfasen af det helt nye sportsvogns team, blandt andet ved testkørslerne på den tyske Lausitzring bane.
(Foto: Team Kolles & Heinz Union)
Du debuterer i Team Kolles Audi R10 raceren, hvordan føles det?
”Det er dejligt at være tilbage i bilen igen, efter et helt år ude af racing! Derudover er Audi R10 raceren fantastisk at køre. Team Kolles og Audi har gjort et fantastisk stykke arbejde ved at sikre at alting er klar til det første løb.”
Hvilken strategi har du lagt for det første Le Mans Serie løb, på Circuit de Catalunya?
”Eftersom det er det første løb for os, er det vigtigt at gennemføre. Vi kørere har behov for så meget erfaring som muligt, og det gælder også et par af folkene i teamet. Vi skulle have været tre kørere i bilen, men desværre kommer Narain ikke til at være med grundet en skade. Så det giver jo Albers og jeg mere tid i bilen. Det er klart at jeg har ondt af Narain, men jeg er glad for at jeg får flere omgange på den konto.”
Hvad kan du fortælle om dine forberedelser, op til løbet?
”Jeg har trænet rigtigt hårdt op til dette løb. Det er meget længere end jeg er vant til, så jeg måtte ændre min træning lidt, så den passede til langdistanceløb. Det indebærer længere løbeture, og mere tid i fitness centeret. På den anden side har jeg studeret R10 manualen. Det er en utrolig kompleks bil at køre, og der er meget som køreren skal være opmærksom på mens man kører, eksempelvis brændstof mix og motor indstillinger. Men det har været en fornøjelse, og det er utroligt spændende.”
Circuit de Catalunya er en udfordrende bane, hvordan vil du beskrive den?
”Banen i Barcelona har en meget ru asfalt, så den slider meget på dækkene. I denne type langdistanceløb er det ikke ideelt, da vi gerne vil køre så mange omgange som muligt på det samme sæt dæk. Reglerne foreskriver at man kun må bruge en mekaniker til at skifte dæk, så nu er det en længere procedure, end det var før. Banen i sig selv er fantastisk; den har en god kombination af langsomme og hurtige sving, og en lang pit langside, hvor man lige kan nå at slappe af i skuldrene.”
Hvilke sponsorer har gjort dette muligt for dig?
”Jeg må takke mine sponsorer XLNtelecom, Nordea Bank og naturligvis Audi. Jeg har fået en fantastisk chance i år, for at arbejde med nogle meget professionelle mennesker og skabe nogle gode resultater.”
Tidsplan Barcelona:
Fredag 4. april
16.20 – 17.50 Træning
Lørdag 5. april
10.45 – 12.15 Træning
15.30 – 15.50 Kvalifikation
Sønday 6. april
09.00 – 09.20 Warm up
11.30 – 17.30 Race
Aslak Vind
Bakkerud.dk Læs mere om: Christian BakkerudChristijan AlbersNarain KarthikeyanTeam Kolles & Heinz UnionCircuit de Catalunya |