Der har været meget snak om diffusere. Hvor meget betyder de, har Brawn, Williams og Toyota en fordel fremfor alle andre - eller betyder de i virkeligheden ikke en dyt. Barrichello siger at de ikke betyder noget - hans blev ødelagt i første sving i Australien.
De andre teams siger de betyder en hel masse. Så hvem har ret? Måske bliver vi klogere på søndag. Men taktisk set, er det nu meget smart af de diffuser-løse teams at påpege at de er underlegne. Skulle Brawn vinde igen, foran Williams og Toyota, så er undskyldningen klar. Banker Ferrari og McLaren de andre teams på søndag, jamen så er der nok alligevel ikke så meget i det og det var så den historie.
Omvendt, selvom der ikke er noget om snakken, selvom diffuser betyder minimalt, så var Brawn ret meget i en klasse for sig selv, her sidst de trillede rundt. Og med kun en uge mellem løbene og så ovenikøbet to løb der bliver kørt på den anden side af kloden, så skal man ikke forvente de store forandringer i styrkeforholdet.
Spørgsmålet er så bare: Hvordan var styrkeforholdet egentlig? I Australien fik Hamilton problemer i Q1 og kom ikke ud i Q2 og startede derfor langt nede, allerede inden han fik skiftet gearkassen. I løbet gik det anderledes fornuftigt - så der mangler vi klart at se det egentlig potentiale.
Ferrari havde ikke så meget at være stolt af i Australien. Men deres biler virkede nu ikke ligefrem langsomme. Hvis de kan holde sig fri at tekniske problemer og betonmure, er det muligt at de faktisk kan få mere end bare hæderlige placeringer på søndag.
Resten af feltet er der knapt så mange spørgsmålstegn ved, men tilgengæld er kampen faktisk tæt. Så måske er vi ved at være der, hvor Formel 1 helst skal være - at det i sidste ende er køreren og hans opsætning af bilen der bliver afgørende.
Så forvent det meste, når weekenden starter på fredag. Der er mange muligheder, mange der kæmper om pointene. Sjovt skal det i al fald nok blive.
Martin Møller-Thomsen
|