En af dem er den afsluttende Challenge-konkurrence. Her mødes de 32 rallykørere fra de indledende heats i den ordinære konkurrence til et slag af dimensioner. For hvor man normalt i rallysporten – hvad enten vi taler om et stort DM-løb eller et kompakt rallysprint – kæmper alene mod uret, bliver der her tale om en mand-mod-mand kamp. Challenge-konkurrencen indledes med 16 sekstendedelsfinaler, hvor kørerne to og to skal kæmpe for at gå videre. Sådan fortsættes der, indtil man er nået frem til de to deltagere, der skal kæmpe om sejren i finalen.
Og her er vi fremme ved endnu en tradition ved Designa Rally GP. To af de fem udgaver er blevet vundet af den lokale kører Christian Jensen, Ans, og han satser da også på at gentage præstationen den 10. april.
Christian Jensen stiller til start med ny bil i Designa Rally GP. Det er en firhjulstrukket Peugeot 207 Super 2000, der skal følge op på de resultater, han hidtil har opnået i en Subaru Impreza. (Foto: Morten Alstrup)
”Det er det, jeg kører efter,” siger midtjyden, der dog ikke tror, at det bliver helt så let. ”Der kommer atter en udlænding i en WRC-bil (rallybil bygget op med henblik på deltagelse i VM-serien, red.), og den burde have en fordel, men jeg håber, at jeg kan være med i toppen. Så skal jeg være ærlig, tror jeg mere på et top tre-resultat end endnu en sejr.”
For Christian Jensen er det ikke kun modstanden fra udlandet og den danske elite, som vil give ham udfordringer langfredag. I de seneste fire udgaver af Designa Rally GP har han stillet til start i Subaru-modeller, der trods turboladere har hørt hjemme i gruppe N, hvor kun et minimum af tuning er tilladt. Men denne gang får han sin konkurrencedebut på dansk grund i en Peugeot 207 Super 2000.
”Det er den diametrale modsætning. Det er en rigtig racerbil,” beskriver Christian Jensen sit våben til dette års løb. ”Men der skal arbejdes mere med den. Jeg troede faktisk, at den var rimelig nem at hoppe ind i, men det kommer desværre til at tage lidt tid. Den styrer og bremser anderledes, men det er positivt. Den mangler turboen, så det kniber med træk ud af svingene.”
Efter utallige år i turboladede biler starter Christian Jensen i en bil uden ved årets Designa Rally GP. (Foto: Morten Alstrup)
Alligevel er den tidligere dobbelte vinder af Designa Rally GP optimistisk.
”Det er en rigtig hurtig bil, og vægtfordelingen er helt suveræn, så når man får lært at bruge bilen, kan den bremse bedre, og man kan bedre bruge bilen. Nu har jeg kørt turbobiler i 4-5 år, så man skal være mere aggressiv med gassen. Der er også en del sving på banen i Kongensbro, men jeg håber, at jeg kan kompensere ved at bremse lidt senere,” lyder det optimistisk fra Christian Jensen.
Tidligere vinder af Designa Rally GP Challenge:
2003 – (challenge-konkurrencen ikke afholdt)
2004 Christian Jensen Ans Subaru Impreza WRX
2005 Christian Jensen Ans Subaru Impreza WRX
2006 Tage Meldgaard Holstebro Mitsubishi Lancer Evo VI
2007 Brian Madsen Slagelse Peugeot 106
2008 Karl-Åge Jensen Bjerringbro Subaru Impreza WRX
Uddrag af tidsplanen:
11:00 Kvalifikation til Designa Rally GP Challenge
1. indledende heat
2. indledende heat
3. indledende heat
14:45 Designa Rally GP Challenge
Sekstendedelsfinaler
Ottendedelsfinaler
Kvartfinaler
Semifinaler
Kamp om tredje og fjerdepladsen
Finale
16:30 Præmieoverrækkelse i Designa Køkken Rally GP
Dansk Rally Forening Læs mere om: Christian JensenFårvang10/04/09 - Fårvang - Rally SprintDesigna Køkken Rally GP 2009 |