Efter en del succesrige sæsoner med deres DB9R racer i GT1 klassen, kronet med sejre på Le Mans, tager Aston Martin nu et par skridt op af klassementet, når de den kommende sæson stiller op i topklassen - LMP1.
Spiren til Aston Martin's deltagelse i Le Mans Prototype klassen blev sået allerede sidste år, hvor Charouz Racing System indsatte en Lola B08/60 coupe med Aston Martin motor - en kombination som viste sig ydersteffektiv.
Igen i 2009 vil indsatsen i både Le Mans Series samt i 24-timers løbet ske i samarbejde med Charouz Racing System, men dette års bil er helt igennem en Aston Martin, dog basseret på et Lola chassis, og det er en coupe.
Den vil blive udstyret med Aston Martin's gennemprøvede V12 motor, samme motor som de sidste sæsoner har siddet i DBR9 modellen.
Aston Martin's nye LMP1 racer. (Foto: Aston Martin Racing)
Aston Martin og Charouz Racing System stiller op i de gammelkendte Gulf farver, lyseblåt karrosseri med den markante orange stribe.
Ambitionerne er indstillet på en total sejr i 24-timers løbet på Le Mans, en sejr som i år er nøjagtig 50 år siden Aston Martin vandt sidste gang.
I 1959 kørte Carroll Shelby og Roy Salvadori en Aston Martin DBR1 til sejren i det klassiske løb.
Til at forsøge at gentage bedriften fra 1959 har Aston Martin skrevet kontrakt med de to tjekkiske kørere Jan Charouz og Tomas Enge, samt tyske Stefan Mücke til at køre deres ene LMP1 racer, mens der indtil nu kun er skrevet kontrakt med to af de tre kørere til den anden bil. Det er englænderen Darren Turner og Harold Primat fra Schweiz. Hr. Nielsen
Læs mere om: Darren TurnerHarold PrimatJan CharouzStefan MückeTomas EngeAston Martin RacingCharouz RacingLe Mans13/06/09 - Le Mans - Le Mans |