De to hovedkræfter bag den nye satsning er det svenske energi selskab E.ON og Volkswagen. Teamet vil blive drevet af Brovallen Motorsport og vil få den tidligere STCC mester Fredrik Ekblom samt Patrik Olsson bag rattet på de nye STCC gas biler.
(Foto: Biogas.se)
Bilerne i det nye team vil blive to gasdrevne VW Sciroccoer. Det er unikt i STCC sammenhæng med gas drift, men Volkswagen fik allerede sin løbs debut ved 24 timers løbet på Nürburgring i maj, hvor bilen vandt sin klasse og blev nummer 11 generelt ud af 219 deltagere.
”STCC er et udmærket sted at vise Sveriges ’klima smarte’ brændstof – biogas. Disse biler ser vi som næste skridt i vor satsning på biogas udvikling, eftersom det vil vise at biogas er som alle andre brændstoffer, bare bedre” fortæller Håkan Buskhe som er koncernchef for E.ON.
(Foto: biogas.se)
Håkan Buskhe forsætter med at sige ”Satsningen er desuden et godt eksempel på et nødvendigt samarbejde med øvrige aktører på udviklingssiden – i dette tilfælde Volkswagen”. E.ON er Sveriges ledende aktør på biogas. Virksomheden producere det nye alternativ, bygger ’tankstationer’ og sælger gas.
Begge racerbilerne bygges af Volkswagen Motorsport i Hannover hvor danske Kris Nissen er chef. Han siger om satsningen ”Vi syntes at E.on konceptet er både nytænkende og fuld af muligheder. Volkswagen Motorsport har også en vis erfaring med racerløb af gasdrevne biler, eftersom vi med succes deltog med en gasdrevet Golf i 24 timers løbet på Nürburgring” STCC bilerne vil kører med en turbodrevet gas motor med cirka 285 HK. Dette har allerede skabt debat med henhold til S2000 reglementet.
(Foto: biogas.se)
For Volkswagen drejer STCC indsatsen om at give starthjælp til virksomhedens
Satsningen på gasdrevne biler. I februar lancerede man en VW Passat TSI EcoFuel. ”Med vores nye gas biler bliver vi endnu stærkere. Gennem vores partnerskab med E.ON i STCC ser vi store muligheder i et endnu mere spændende image for gasdrevne biler. Biogas er helt klart et brændstof som har fremtiden foran sig” siger Claes Jerveland som er chef for Volkswagen i Sverige.
Det svenske teams som skal drive bilerne i den 3-årige indsats bliver Brovallen Motorsport med Tobias Johansson i spidsen. Han har i ni år drevet sit eget privatteam i STCC, men har også haft en lille udflugt til Audi teamet KMS.
” Da E.ON spurte mig om jeg ville tage hånd om deres STCC satsning, behøvede jeg ikke tænke mig om særlig længe. Jeg har svært ved at tænke på noget mere inspirerende inden for svensk motorsport end at introducere et helt nyt og tilmed ’klima smart’ brændstof” siger Tobias Johansson.
Kører besætningen vil komme til at bestå af den 38-årige Fredrik Ekblom, som senest i 2007 vandt det sidste af sin tre STCC mesterskaber. Han glæder sig til det nye koncept med en tydelig miljø profil.
Teamet - fra venstre Fredrik Ekblom, Patrik Olsson og Tobias Johansson (Foto: biogas.se)
Den anden kører i teamet vil få sin STCC debut. Det bliver den 20-årige Patrik Olsson. Han har to års erfaring fra international VW Polo Cup, hvor han i 2006 blev nummer to i mesterskabet.
I forbindelse med presse konferencen var DTM stjernen Mattias Ekström også tilstede, det er dog endnu uvist hvordan han er involveret i projektet.
Selch
Læs mere om: Fredrik EkblomPatrik OlssonTobias JohanssonSTCC kalenderen begynder at tage form |