Hér går starten til det næste ”Dakar” i Buenos Aires, siden går ruten gennem Argentina og Chile for 16 dage senere at slutte, hvor man startede. Til den tid har de, der formåede at overvinde strabadserne, tilbagelagt 9.574 kilometer hvoraf de 5.652 kilometer har været regulære hastighedsetaper.
Rallye Dakar er næsten 10.000 km langt, men i 2009 køres rallyet for første gang i Sydamerika, nærmere bestemt Argentina og Chile. (Foto: Scandinavian Racing Press)
Nye strabadser venter deltagerne i det berømte eventyr rally
Rallye Dakar lever i bedste velhående og starter 3. januar
Efter at verdens hårdeste motorsportsudfordring, det eventyrlige Rallye Dakar i januar 2008 blev aflyst pga. terrortrusler, tog arrangørerne udfordringen op og flyttede rallyet til Sydamerika. Hér går starten til det næste ”Dakar” i Buenos Aires, siden går ruten gennem Argentina og Chile for 16 dage senere at slutte, hvor man startede. Til den tid har de, der formåede at overvinde strabadserne, tilbagelagt 9.574 kilometer hvoraf de 5.652 kilometer har været regulære hastighedsetaper.
Ligesom tilfældet har været i de seneste år, er storfavoritterne til sejren det erfarne Mitsubishi team og det ambitiøse Volkswagen team. Mitsubishi disponerer over den mest vindende kører i Dakar-historien, franskmanden Stephane Peterhansel. Og Volkswagen har den tidligere racerkører, danskeren Kris Nissen i spidsen som VW Motorsportsdirektør. De to er stærke kort i maratonrallyet. Men de er på ingen måde alene.
80 personer på holdet
”Vi er et team på ikke færre end 80 personer, der skal få tingene til at fungere i Sydamerika,” fortæller Kris Nissen inden afrejsen til Argentina. ”Det er helt nye udfordringer, der venter os. De er på ingen måde mindre end de plejer at være. Faktisk forventer vi, at Rallye Dakar i Sydamerika bliver det hårdeste rally nogensinde.”
Danskeren Kris Nissen er Motorsportsdirektør hos Volkswagen og ansvarlig for resultaterne i Rallye Dakar. (Foto: Scandinavian Racing Press)
Mitsubishis Stephane Peterhansel supplerer:
”Jeg har kørt et enkelt Cross-Country rally i Sydamerika tidligere og kan bekræfte, at terræn’et er helt enestående. I stedet for moderate sanddyner, som dem, vi mødte i Sahara, skal vi især i Chile visse steder bestige sandbjerge på mange hundrede meters højde. Terrænet er generelt langt mere afvekslende og i perioder kommer vi helt op i 4,6 kilometers højde. Det stiller meget store krav ikke bare til vores fysiske form, men også til mekanikken.”
Ny Mitsubishi Racing Lancer
Netop den mekaniske udfordring er et af de helt store tema’er i Sydamerika. Især for Mitsubishi, for det europæisk baserede japanske team debuterer med en helt ny rallybil, Mitsubishi Racing Lancer, baseret på den Mitsubishi Lancer, som fabrikken introducerede i helt ny form tidligere på året. Den nye Racing Lancer er i sig selv en helt ny bil, men man skal også køre Dakar for første gang med dieselmotor.
Mitsubishis Stephane Peterhansel er bag rattet af den nye Racing Lancer storfavorit til sejren i Rallye Dakar 2009. Peterhansel har vundet Rallye Dakar i alt 9 gange. (Foto: Scandinavian Racing Press)
I tekniske forstand er der tale om en 4-hjulstrukken cross-country racer, udrustet med en 3-liters 280 hestes V6 dieselmotor, forsynet med 4 turboladere og et drejningsmoment på ikke mindre end 650 Nm. Sidstnævnte er i sig selv nyt for Mitsubishis kørere, for selvom man har testet motoren i den hidtidige Pajero model, er det, at håndtere så megen dieselkraft, en ny ting for teamet.
Forbedret Volkswagen Race-Touareg
Overfor Mitsubishi står Volkswagen med en del mere dieselerfaring. VW har forsøgt at vinde Dakar siden 2004 med fabrikkens VW Race-Touareg. Det er ikke lykkedes, selvom det tyske team bestemt har været konkurrencedygtigt. Men Mitsubishis kolossale erfaring – japanerne har været med 21 gange og har vundet de sidste syv gange i træk (12 gange i alt) – er ikke så lige til at hamle op med.
Kurs mod Dakar 2009: Volkswagens Race Touaregs transporteres med fly til Sydamerika. Starten går 3. januar. (Foto: Scandinavian Racing Press)
”Vi har derfor valgt, at videreudvikle vores Race-Touareg i stedet for at begynde helt forfra med en ny bil,” forklarer Kris Nissen. ”Vi har forbedret den på en række områder og så benytter vi en teknik, som vi nu har en vis erfaring med. I forholdet til Mitsubishi ved vi faktisk ikke, hvad vi bliver mødt med. Men vi er sikre på, at deres nye Racing Lancer bestemt ikke er langsommere end den hidtidige Pajero Evolution, så vi tror på en meget tæt dyst i år. Og så skal vi i øvrigt ikke afskrive BMW’s semifabriksteam, som også godt kan finde på at blande sig i top opgøret. Det er dygtige folk og de har stor erfaring.” I tekniske termer er VW Race-Touareg udrustet med en 5-cylindret 2,5 liters TDI turbodiesel, der ligesom Racing Lanceren præsterer 280 hk og et moment på samme niveau.
Tæt dyst
Kris Nissen indikerer, at der bliver tale om en meget tæt kamp.
Han får utvivlsomt ret, for de to giganter befinder sig på et teknologisk set meget højt niveau, så højt som det i nutidens verden er muligt at nå. Foruden at deltage i en unik sport og dokumentere, at man mestrer opgaven er et af målene med at køre rally i ørkenen også at afprøve den aller seneste teknik – noget der kommer den menige bilist til gode i hverdagstrafikken.
Længere på literen
”Vi kan f.eks. køre meget længere på en liter dieselolie end vi kunne på benzin,” siger Stephane Peterhansel. ”Derfor kan vi starte med mindre brændstof i tankene, det sparer vægt og giver ikke så stor variation i køreegenskaberne henover en etape. Samtidig er det jo rart at vide, at man ikke forurener så meget.”
Mitsubishi og Volkswagen stiller op med samme hold, som skulle have kørt Rallye Dakar i 2008.
Volkswagen er klar med Carlos Sainz (tidligere dobbelt verdensmester i ”almindelig” rallykørsel), Mark Miller, som er amerikaner og har stor erfaring i sydamerikansk terræn, Giniel de Villiers, som kommer fra Sydafrika og måske er den stærkeste af VW-kørerne plus Dieter Depping, som er tidligere tysk rallymester.
Mitsubishis stærkeste kort er den 9-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel (vandt sidste gang i 2007), 2006-vinderen, den tidligere verdensmester i styrtløb, Luc Alphand, den dobbelte Dakar vinder (2002 og 2003), japaneren Hiroshi Masuoka og spanieren Joan ”Nani” Roma, som vandt på motorcykel i 2004 og scorede en 3. plads til Mitsubishi i 2006.
Mitsubishis team består af de samme kørere som skulle have deltaget i Rallye Dakar 2008: Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret - Luc Alphand/Gilles Picard - Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra - Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon. (Foto: Scandinavian Racing Press)
”Dakar” lever fortsat
Et spørgsmål, som ofte stilles er: Når nu rallyet ikke længere har mål i Senegals hovedstad, Dakar, hvorfor hedder det så fortsat ”Rallye Dakar”.
Historisk set har rallyet ikke altid været i nærheden af Dakar og det er mange år siden, at man som oprindeligt startede i Paris. Fra arrangørernes side fastholder man Dakar-navnet, dels fordi navnet gennem tiden har udviklet sig at være et ikon for verdens hårdeste rally, dels i respekt for dets ophav. For selvom den internationale politiske situation var det, der tvang arrangørerne til, inden de havde planlagt det (man har faktisk i et par år haft planer om at flytte rallyet til Sydamerika, netop for at forstærke udfordringen), er rødderne i Afrika og en del af deltagergebyret går fortsat til humanitære hjælpeforanstaltninger i de hårdest ramte regioner i det nordvestlige Afrika, primært i Senegal og Mauretanien.
I Danmark kan Rallye Dakar følges på Eurosport, der sender to daglige reportager hver aften under hele rallyet.
Fakta om ”Dakar 2009”:
Start: 3. januar, Buenos Aires, Argentina
Mål: 18. januar, Buenos Aires, Argentina
Samlet længde: 9574 km.
Samlet længde af hastighedsetaper: 5652 km.
Antal deltagere:
- Biler: 195
- Trucks: 85
- MC: 235
- Quads: 30
Vigtigste deltagere:
Startnummer, kører/co-driver, nationalitet, køretøj:
Biler:
300: Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer
301: Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race-Touareg 2
302: Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3
303: Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer
304: Joan „Nani“ Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer
305: Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race-Touareg 2
307: Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race-Touareg 2
308: Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race-Touareg 2
309: Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer
310: Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Racing Lancer
Trucks:
500: Hans Stacey/Charly Gotlieb/Bernard der Kinderen (NL/BEL/NL), MAN TGA
501: Vladimir Chagin/Serguey Savostin/Eduard Nikolaev (RUS/RUS/RUS), Kamaz 4326
502: Ales Loprais/Vojtech Stajf/Milan Holan (CZE/CZE/CZE), Tatra
MC:
1: Cyril Despres (FRA), KTM
2: Marc Coma (SPA), KTM
3: David Casteau (FRA), KTM
4: Pål Anders Ullevalseter (NOR), KTM Udsendt af Scandinavian Racing Press i samarbejde med Mitsubishi og Volkswagen
Vivi Siiger og Søren Clauding Læs mere om: 03/01/09 - Dakar Rally |