En arbejdsgruppe i ’Svenska Bilsportsförbundet’, med Hans Wängstre og Claes Elofsson i spidsen, har i lang tid arbejdet intensivt med at genindføre Formel Renault 2.0 serien som en nordisk rugekasse til unge kørere med ambitioner om en international racing karriere. Serien er allerede veletableret i Finland og i stort set alle lande syd for den danske grænse.
Daniel Aho (Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
Beslutningen i Sverige i sensommeren 2008 om at få genetableret klassen, blev taget efter nøje overvejelser om andre alternativer. Projektet blev præsenteret i forbindelse med STCC finalen på Mantorp Park i år, og samtidigt blev der fra flere teams og interessenter gjort et intensivt arbejde med at lade eventuelle kørere testkøre en Formel Renault på flere forskellige baner.
Til at lede serien i 2009 i Sverige, har ’Svenska Bilsportsförbundet’ kontraheret med Joakim Wiedesheim, der sideløbende er teamchef for Team caWalli. Wiedesheim siger at han føler, at det er en stor tillid som forbundet hermed viser ham og at Sverige og de øvrige nordiske lande helt enkelt behøver en formelbilklasse med høj kvalitet og status for ikke at tabe yderligere terræn til omverdenen i bestræbelserne på at frembringe nye internationale kørere.
Daniel Ivarsson (Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
Joakim Wiedesheim siger endvidere at han ser Formel Renault 2.0 klassen som et stærkt koncept der kan drives inden for fornuftige økonomiske rammer, og at de forskellige testarrangementer der har været afholdt i efteråret 2008, viser at interessen for serien er stor og at der findes masser af unge kørere der gerne vil satse på denne klasse. Og det gælder både unge piger og drenge der alle kommer fra rækkerne i forskellige kartingserier, og som under test har vist stort talent efter bare en halv dags kørsel i bilerne. Han er derfor overbevist om, at de hen ved tredive kørere som man indtil nu har kontakt med, vil vise sig at komme til at danne rygraden i den treårige satsning som projektet foreløbigt er sat til.
På indeværende tidspunkt har der været afholdt møder med bilsportsorganisationerne og Formel Renault serierne i Finland, Norge og Tyskland (Renault i Tyskland arrangerer FR NEC) om et samarbejde om den nye serie. Formel Renault NEC er i denne sammenhæng interessant for svenskerne fordi den allerede har deltagelse af en del svenske kørere. Senest har Kevin Kleveros, Philip Forsman og Daniel Ivarsson deltaget. Finnerne har været rigt repræsenteret de senere år med blandt andre Joonas Kostiainen, Toomas Heikkinen, Daniel Aho og NEC vinderen i 2008, Valtteri Bottas.
Johan Jokinen (Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
Så et samarbejde er ikke så unaturligt. I realiteten er det kun Danmark der ikke viser nogen særlig interesse for Formel Renault serien. Mange teams har forsøgt sig, men det virker ikke som om der er interesse for at promovere serien i Danmark. Det nærmeste man kommer en dansk deltagelse i 2009, bliver måske i form af svenske Alexander Andersson, som har kørt Formel Ford i Danmark i den forgangne sæson, og så måske en Kevin Kleveros som har kørt for danske KEO Racing i NEC serien i 2008. Selvfølgelig skal vi ikke glemme at Johan Jokinen, tidligere KEO racing og nu Motopark Academy, kunne tænkes at optræde på gæstevisit i serien.
Foruden samordningen med Finland, Norge og Tyskland, så er der også fra FIA kommet tilladelse og opbakning til at arrangere en NEZ finale allerede i 2009. Fra Renault Sport i Frankrig er der kommetopbakning med lovning om, at man vil fastfryse prisen for FR 2.0 racerne på 53.500 Euro for på denne måde at give flere muligheden for at deltage. Endvidere kan det nævnes at aldersgrænsen for deltagelse er sat til, at man skal fylde 16 år i det år man vil deltage i serien.
Joonas Kostiainen (Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
Kalenderen for 2009 er ikke på plads endnu, men det siges at der vil blive kørt løb i forbindelse med Swedish Touring Car Championship ved fire lejligheder, fire løb vil blive afholdt i Finland og yderligere tre løb i Tyskland. Da STCC også plejer at kører en enkelt afdeling i Norge på banen i Våler, så kunne det tænkes at være her hvor nordmændene får deres hjemmebane.
Skal man umiddelbart gætte på placeringen af de øvrige svenske løb, så er de oplagte baneemner Gelleråsen ved Karlskoga, Scandinavian Raceway i Anderstorp og Mantorp Park. I Tyskland må favoritterne være Oschersleben, Nürburgring og Hockenheim, mens finnerne nok vil foretrække at vælge mellem banerne Alastaro, Botniaring, Ahvenisto og Pärnu og så samtidigt holde løbsarrangementerne så langt mod syd i Finland som muligt.
Kevin Kleveros (Foto: Tommy Hostrup Galskjær)
Flere nuværende og tidligere teamejere er klar til en ny omgang med Formel Renault i Sverige. Blandt dem er Kari Lehtimäki der også til dagligt styrer banen i Anderstorp, Åke Jansson fra Trackstar Racing, Lennert Bohlin der til dagligt holder til på banen i Karlskoga og så ikke mindst Joakim Wiedesheim selv med tilknytning til Team caWalli. Og mon ikke der også dukker et par gamle ’cirkusheste’ op fra den danske racingarena når først varmen breder sig i foråret og lugten at brændt gummi, olie og benzin atter tænder alle racersanserne.
Tommy Hostrup Galskjær Læs mere om: Alexander HaegermarkDaniel AhoDaniel IvarssonJoonas KostiainenKevin KleverosPhilip ForsmanValtteri Bottas |