Peter Vesti. (Foto: Gripping Media)Konkurrence var der ikke meget af i klassen, men bilforhandleren fra Give leverede underholdende kørsel og gode dueller på asfalten. Næste år kommer vi formentlig til at se endnu mere til Peter Vesti, der arbejder på at bygge en rørrammebil, som bliver den bredeste af sin slags i verden.
Hvad kommer du til at huske Special Saloon Car-sæsonen 2008 for?
Positive oplevelser. Vi nåede kun en enkelt testdag med den nye bil, så vi er stolte af at være nået så langt med en ny bil. Et kæmpe højdepunkt var også, da jeg vandt et heat til Special Saloon Car Festival i regnvejr. Det var en helt vild modtagelse, jeg fik i pitten bagefter.
Ja, de fleste blev nok overraskede, da du overhalede konkurrenterne på stribe. Hvorfor var du så overlegen?
På det tidspunkt havde vi ikke fået den nye undervogn endnu, men den daværende undervogn var helt tilpas blød til den våde bane. Da jeg lå på 2. pladsen efter Christer Gislerud og der kom safetycar på banen, lagde jeg mig helt op bag ham for at kunne komme forbi så snart, banen var fri igen. Som sagt, så gjort - det var et fedt race!
Konkurrenterne blev overhalet på stribe, da regnen silede ned over SSC Festivalen i foråret. (Foto: Gripping Media)
Du havde hele sæsonen igennem spændende kampe med mange forskellige kørere. Er der en speciel episode, du husker som den bedste?
På Sturup fik vi styr på indstyringen, og som resultat fik jeg overhalet mange biler på et enkelt heat. Derefter er det kun gået fremad, blandt andet med en 3. plads på Padborg Park. Det er ret fedt i en bil, der kun har kostet ¼ af, hvad andre biler i toppen af feltet har kostet. Især Jesper Ternvalt har været en af dem, jeg har ligget og ”leget” med igennem sæsonen, og det har givet nogle sjove oplevelser.
Peter Vesti og Jesper Ternvalt havde ofte tætte kampe på asfalten. (Foto: Gripping Media)
Du har meldt ud, at der i 2009 er planer om at indsætte to Supra'er i Special Saloon Car. Har du noget nyt at fortælle om projektet?
Vi bygger som bekendt en rørrammebil, der kommer til at være flere hundrede kilo lettere og omkring hundrede hestekræfter stærkere end den nuværende bil. Jeg kommer til at køre den, men hvem der skal køre min gamle, kan jeg ikke sige endnu. Der er i hvert fald ikke skrevet nogen kontrakt. Jeg arbejder også på at finde et par sponsorer, så vi får lidt flere penge til testdage og dæk, selvom jeg ikke ligefrem har haft det store dækforbrug i år.
Ved siden af din indsats i Special Saloon Car, har du dit bilfirma og din familie. Hvad siger din bedre halvdel til, at du bruger så meget tid på biler og motorsport?
Drengene synes det er fedt, men konen er ikke altid lige glad for det. Hun er bange for, at der sker noget med mig, men accepterer trods alt at det er min hobby og terapi. Når vi er til race, tænker jeg ikke et sekund på firmaet derhjemme, og jeg har et godt sammenhold med mine mekanikere. Uden dem havde vi aldrig fået fået den bil til at køre så godt, og det betyder også meget for mig at have nogle folk med, som jeg ved at jeg kan stole 100% på.
Et sidste spørgsmål: Hvor i feltet kommer vi til at se dig i 2009?
Forrest! Schönemann skal have baghjul!
Bel-Ray SSC Challenge Gripping Media ApS Læs mere om: Peter Vesti |