Han havde i løbet af året kørt mere end 500 omgange på banen ved hjælp af WTCC Race07 spillet, men han fortalte at selv om han kendte hele banen og alle dens sving, og selv om spillet siges at være meget realistisk, så var der alligevel stor forskel på at køre på banen i den virkelige verden.
Han fortalte at langsiden var det mest overvældende da den bare blev ved og ved, og at han i mindst 5 sekunder kørte på max. omdrejninger og han havde desuden tid til at se på alle hotellerne ned af langsiden inkl. hans eget hotel.
Jack Lemvards BMW 320. (Foto: Italkart)
Han fik 7 omgange i træningen inkl. sin opvarmnings omgang og her var han forsigtig, da mindst 10 personer forinden havde fortalt ham at de fleste nybegyndere sætter bilen i væggen første gang de kommer ud på banen og så er løbet stort set forbi, da der normalt ikke er tid til efterfølgende at reparere bilen.
Selv om han tog det roligt kørte han stadig tider til den 4. hurtigste omgang, hvilket overraskede ham, da han mente han kunne køre en hel del hurtigere end det.
Til tidtagningen fik han et specielt sæt dæk på, med en speciel gummi blanding som var super blød, han fik besked om at det kun ville tage 2 sving at få varme i dækkene, så han var lidt forsigtig i de første 2 sving på langsiden, og pressede så på resten af langsiden, men da han kommer ned til Lisboa, er der stadig intet greb i dækkene, og han fortsætter ligeud, ind i barrieren og så var det slut i tidstagningen, og måske løbet, da han ikke fik en eneste omgang, og derfor var uden for 130% grænsen.
Det lykkedes Team Engstler at få en protest igennem, hvor de ville bevise at han var hurtig nok til at kæmpe om første pladsen, så han fik lov til at starte på en 34. plads.
Til løbet kom de almindelige dæk på igen, så de fleste kørere var nu 1-2 sekunder langsommere end under tidtagningen.
Han vidste at han skulle presse hårdt på allerede fra starten af løbet, da det på en stor del af banen er svært at komme forbi konkurrenterne.
Jack Lemvards BMW efter mødet med barrieren. (Foto: Italkart)
Jack fik som altid en kanon start, og tog 3 kørere inden første sving på langsiden, og yderligere 5 kørere ned af den næste langside, inden de nåede andet sving og yderligere 5 kørere ned mod Lisboa. Inden første omgang var kørt, var han kommet op på 18. pladsen og havde undervejs passeret 16 biler.
På anden omgang sker der et stort uheld oppe foran og inden det røde flag kommer ud, når Jack at snuppe yderligere 2 placeringer.
Da løbet genstartes napper han igen 3 kørere ned mod Lisboa og er nu i en position, hvor han kan komme på podiet hvis han ellers kan holde farten oppe.
Jack får nu lidt fri luft og kører en hurtig omgang, henter yderligere 2 kørere og er nu oppe på en 6. plads. Jack sætter løbets hidtil hurtigste omgang og er 1.5 sekunder hurtigere end køreren på første pladsen.
Jack tager nu 2 pladser mere og er oppe på 4. pladsen, fra sin startplacering som nummer 34 og på 6. omgang sætter han igen en ny "fastest lap" 2.45.527 og er nu ca. 2 sekunder hurtigere end køreren på første pladsen, som nu må køre mere defensivt for at holde sin plads, da der presses hårdt på, fra de bagved liggende kørere.
Da de begynder 7. omgang har han hentet fronten og ligger ikke langt efter nummer 1, 2 og 3, da pludselig køreren på anden pladsen sætter bilen i barrieren, så den ryger tilbage og rammer bilen på 3 pladsen og Jack, og så er løbet slut for ham.
En kanon indsats fra Jack's side, og en frustration uden lige, som Jack sagde: "Havde jeg bare været 1 sekund langsommere på sidste omgang, havde jeg kunne køre lige forbi uheldet og kunne være sluttet på anden pladsen" og så var han ret sikker på at kunne være kommet forbi Chan Man Fong fra Macau, som til syvende og sidst vandt løbet.
Jack slutter dog af med et smil på læben og siger at sådan er motorsport. Der var flere af de teams som kører WTCC, som havde lagt mærke til løbet og de var kommet hen til ham og klappet ham på skulderen efter løbet....
Sidste løb for Jack Lemvard i år bliver i Thailand den 13-14. december, hvor han skal køre om 3. eller 4. pladsen i Honda Procup klassen og han skal køre om 1. eller 2. pladsen i Honda Civic One Make Race Serien på Bira International Race Circuit der ligger lige udenfor Pattaya.
Italkart (Thailand) Co., Ltd. Thomas Raldorf Henrik Bess
Læs mere om: Jack LemvardTeam Engstler MotorsportMacauDanskerne klarer sig godt i Macau Grand PrixMacau GP - CTM Macau Touring Car Race |