Byen Bangsaen, ligger ca. midt imellem Bangkok og den kendte badeby Pattaya, men ikke mange kender til stedet endnu.
Borgmesteren i Bangsaen, har arbejdet hårdt for at få byen mere kendt, da de har meget andet at byde på end den lange strandpromenade. I 2006 besluttede man at prøve at lave et gadeløb i stil med Macau Grand Prix, for at få motorsport gjort mere populært, og senere lave det til et internationalt event, med kørere fra hele verden.
Macau Grand Prix bliver i år afholdt for 55. gang og da det kun er anden gang Bangsaen Grand Prix afholdes, er der stadig en del der kan rettes op på, for at kunne komme op i nærheden af Macau's målestok, men de er helt sikkert på rette vej, og interessen fra publikum er der.
I 2007 da løbet blev afholdt første gang, var der fremmødt ca. 50.000 tilskuere, fordelt over løbets 4 dage. I 2008, var der alene om søndagen mere end 40.000 tilskuere.
I 2008 kom FIA til banen, for at kigge på hvilke forbedringer der skulle laves for at banen kunne blive godkendt til at der kunne afvikles internationale løb, så nu ved de hvad der skal kigges på til 2009 for at få den eftertragtede FIA godkendelse på plads.
Banen er 3.7 km lang og strækker sig langs strand og palmer, rundt i byen, op over et mindre bjerg, samt ned forbi havnen. Langsiden er 950 m. lang (Det er ca. samme længde som Sepang F1 Circuit), og farten ligger på ca. 265 km/t for de hurtigste biler i Supercar klassen. Gennemsnits hastigheden for de hurtigste biler på en omgang ligger på 129.3 km/t.
I 2007 vandt danske Thomas Raldorf, Toyota Yaris One Make Race serien’s løb på denne bane og satte en bane rekord på 2.11.370 som også kom til at stå i 2008. Thomas var igen i år med i Bangsaen, men denne gang var det i "Konge klassen" Super 2000, hvor kampen var meget hård. Tophastighederne i denne klasse ligger på ca. 240 - 245 km/t på langsiden, og der blev i år sat en ny bane rekord i tiden 1.52.705.
Thomas kom til Bangsaen, som nr. 2 i mesterskabet, og skulle forsøge at forsvare sin andenplads overfor en anden dansk kører, Jack Lemvard, som i år har været meget omtalt i international sammenhæng, idet han vandt det Asiatiske Touring Car mesterskab og blev nr. 4 i ADAC German Procup serien.
Thomas gjorde sit til at forsvare sin andenplads i mesterskabet, ved at køre sig frem til en andenplads i tidtagningen til lørdagens løb, desværre blev det kun til en omgang for ham, for der var olie på banen og den anden omgang, som talte til søndagens løb, blev derfor meget langsommere, og her blev der til en start placering som nr. 12 ud af de 27 kørere der var til start.
Jack, havde store problemer hele weekenden under træningen, og fik ikke rettet op på dem inden tidtagningen og skulle begge dage starte fra en 19. plads.
Lørdagens løb blev afholdt lige efter et større regnskyl, så banen var stadig våd da der skulle lines op til start, men ikke våd nok til regnvejrsdæk og ikke tør nok til slicks, så det rette dækvalg blev et spørgsmål om at tage en chance.
Thomas satsede på regnvejrsdæk, tog føringen fra start og fik bragt sig et godt stykke foran, Jack der også havde satset på regnvejrsdæk var meget hurtig, og var efter 6 omgange oppe på en 4. plads, men så kom der en safetycar på banen og bragte feltet sammen igen. Banen var nu blevet tør nok til at de der kørte med slicks fik alle fordelene og Thomas var nu kommet under stort pres og måtte slippe 2 kørere forbi. På sidste omgang var det blevet Jack’s tur til at presse Thomas, der blev givet plads så Jack kunne komme forbi, idet 2 andenpladser var nok til at forsvare pladsen i mesterskabet, så han ville ikke risikere at ryge af banen.
Jack sluttede løbet på førstepladsen i sin klasse, fulgt af Thomas på andenpladsen.
Thomas Raldorf flankeret af Tony Percy tv. og Paul Kenny th. på stranden der ligger blot 20 m. fra pitten. (Foto: Italkart)
Søndagens løb blev en noget anden affære
Thomas fik en god start og pressede hårdt på for at få så mange biler imellem Jack og sig selv som muligt, og efter første omgang var han oppe på 7. pladsen, og et par omgange senere var han oppe på 4. pladsen, og kørte banen’s andenhurtigste tider, men der blev kørt et godt defensivt race af både nummer 3 og 4 og Thomas forsøgte gang på gang at komme forbi dem, uden held.
Med kun 4 omgange tilbage, var der pludselig olie på banen og der var endnu ikke viftet med "glat bane flag", så uheldet ville at nr. 2 fortsatte ind i barrieren med nr. 3 lige efter sig og Thomas røg ind i nr. 3, så hele banen var blokeret.
Det var først da Thomas stod ved siden af banen at han opdagede at Jack, slet ikke var med i løbet, hans bil havde fatale problemer allerede på første omgang.
Dette betyder at Thomas Raldorf kan slutte sit første år i Super 2000 klassen som nr. 2 og Jack Lemvard kan slutte som nr. 3.
De 2 danske kører har endnu et løb tilbage hvor de skal kæmpe imod hinanden, det bliver i Honda Racing Fest serien på Bira banen ved Pattaya, d. 13. - 14. december, hvor Thomas skal forsøge at vinde mesterskabet, da han p.t. ligger nr. 2, kun 1 enkelt point efter den førende Khun Kajohnsak. Jack Lemvard, kan ikke nå Thomas eller Kajohnsak, så han skal forsøge at få tilkæmpet sig en 3. plads istedet for den 4. plads som han p.t. ligger på.
Italkart (Thailand) Co., Ltd. Henrik Bess
Læs mere om: Jack LemvardThomas RaldorfKamp om dansk topplacering |