Ud over seriens sædvanlige 24 deltagere fra ni nationer, havde finalen besøg af syv gæstekørere fra Japan, USA, Canada, Belgien, Indien og Tjekkiet, så det var i sandhed et stort og internationalt felt, der var samlet i Hockenheim. Flere af gæstekørerne var vindere af de nationale Volkswagen Cup’s.
Polo Cup’en havde denne gang fået tildelt rollen som åbnings-klasse, hvilket betød at den frie træning lørdag morgen startede kl. 08.15 og kørerne derfor skulle stå klar ved bilerne allerede kl. 07.30… Og, klokken 7.30 lørdag morgen var det både mørkt, koldt og regnfuldt…!!!
Heldigvis nåede det dog at lysne inden træningen gik i gang – men det var fortsat koldt og regnfuldt så træningen blev gennemført som ’wet-race’ – naturligvis på regn-dæk.
Kennie har tidligere vist, at han føler sig fortrolig med regnvejr og han gennemførte da også den frie træning som 7. hurtigste kører af de 31 deltagende.
Tidtagningen blev afviklet i det flotteste efterårsvejr lørdag eftermiddag. (Foto: Natascha Theisen)
I kvalifikationen, der blev afviklet i super flot efterårsvejr lørdag eftermiddag, så det længe rigtig godt ud for Kennie. Efter mere end 2/3 af kvalifikationen lå Kennie solidt placeret i top-10 og med visheden om, at han altid kører hurtigst på de sidste omgange, kunne det ikke gå helt galt.
Det gjorde det…!!!
Kennie kørte stadig hurtigere og satte sin hurtigste omgang på 12 og sidste omgang – problemet var blot, at de øvrige kørere kørte endnu hurtigere hurtigere… På de sidste tre omgange raslede Kennie ned i tabellen - fra en ottende plads til en 12’de, så til en 18’ende for til sidst at slutte på en skuffende 21’ende plads*). Hm! Det var jo ikke meningen…
”Jeg ved sgu ikke lige, hvad der skete..!” udtalte en skuffet Kennie Frydkjær Jensen efter tidtagningen. ”Jeg fik skiltet med ’P8’ da der manglede tre omgange og kunne på min lap-timer se, at jeg kørte hurtigere og hurtigere – så jeg blev da noget overrasket over at få meldingen, da jeg kom i pit..!”
Som den ’rain-driver’ han er, håbede Kennie at lørdagens morgen-vejr ville gentage sig, når løbet skulle køres søndag morgen kl. 08.00… Men, nej – det flotte efterårsvejr havde bidt sig fast i det sydtyske. Der var altså ingen foræringer fra den front og dermed kun en vej til et forbedret resultat: Kør racerløb..!
Og, det blev der..!!! Straks efter at starten var gået, havnede Kennie en stor gruppe, der kørte tæt, tæt, tæt race… Som perler på en snor bragede de ned ad langsiden, mens det stort set kun var lakken, der adskilte kørerne…! HERLIGT – thats god damn racing…!
Med i gruppen var også en indisk gæstekører, der tidligere har vist, at han ville gøre sporten en stor tjeneste ved at begynde at spille skak (- som da han tog Qualmann af på Brands Hatch!)…
Efter at Kennie havde passeret inderen og efterfølgende vist overblik til at undgå et blive torpederet i et kamikaze-angreb, kørte han direkte ind i siden på Kennie og sendte ham direkte i autoværnet…!!! Inderen fik en stop’n’go-penalty mens Kennie fik et ødelagt styretøj samt hele højre side – og mistede naturligvis enhver chance for at forbedre sin placering…
Nu er der jo en talemåde indenfor sporten der siger at ”- hvis to racerkørere kører sammen og ryger af banen, var det i 80% af tilfældene den andens skyld…!”
I dette tilfælde var der ingen tvivl. Som led i optagelserne til en dokumentar-film var der monteret et on-board kamera i bilen – og filmen talte sit tydelige sprog.
Mens det endnu var sjovt at være Kennie på Hockenheim – med seriøs ’close race’! (Foto: Natascha Theisen)
Samlet set blev det til en særdeles skuffende 25’ende plads…
”Jeg var virkelig opsat på et godt resultat her på Hockenheim så det er bare så ærgerligt at slutte sæsonen på denne måde” sagde Kennie efter at havde gjort inderen forståeligt, hvad han syntes om hans kørestil. ”Jeg følte jeg var inde i en god rytme og havde overskud til at avancere op gennem feltet, men sådan skulle dat altså ikke være denne gang!” slutter han.
I den samlede stilling fik resultatet ingen betydning – Kennie slutter sæsonen som nr. 14 i mesterskabet og kan dermed se tilbage på en tilfredsstillende debut-sæson i international motorsport. Det vil vi i øvrigt gøre i et senere nyhedsbrev..!!!
*): Til de statistik-interesserede kan oplyses, at Kennie kørte sin hurtigste omgang i tiden 2.04.929. Havde han kørt den samme tid ved åbningsløbet, havde han kvalificeret sig som nr. 3.
Ved åbningsløbet var Kennie nr. 23 - godt 3½ sekund efter pole-sitter. Ved finaleløbet var han godt 1½ sekund efter pole-sitter – og har altså forbedret sig med 2 sekunder i forhold til de forreste…
Vitesse Racing
Læs mere om: Kennie Frydkjær JensenVitesse RacingHockenheim26/10/08 - Hockenheim - Polo Cup - DE |