”Jeg er nødt til at sige, at denne her titel er den største, for vi har kæmpet om det i fire år for at få titlen igen,” fortæller Jan Magnussen. ”At arbejde sammen med Karsten Ree og Frank Ludvigsen og på den sidste weekend i sæsonen at skulle kikke dem i øjnene og sige, at det ikke lykkedes, gør det bare kæmpestort endeligt at få den hjem. Så håber jeg, at vi får blod på tanden til, at vi prøver igen.”
Fire konkurrenter havde muligheden for at vippe Jan Magnussen af pinden ved Valvoline DM-Finalen, og køreren med de bedste kort på hånden var Henrik Lundgaard, Hedensted.
”Pludselig var min chance væk,” siger Chevrolet Lacetti-køreren, som endte året som toer. ”Efter sving et i heat to var der en, som syntes, at jeg ikke skulle have chancen længere. Det var lidt ærgerligt, for jeg ville gerne have været med til at kæmpe om det og gøre det spændende til slut. Der var ingen tvivl om, at Jan stadig havde de gode kort på hånden, og det kunne vi nok ikke have gjort meget ved, men jeg ville gerne have været med til at give folk et ordentligt show.”
”Jeg er ked af det på Henriks vegne med, at det blev afgjort med et uheld fra hans side,” tilføjer Jan Magnussen. ”Men vi havde farten til alligevel at kunne lukke den, og det gik fuldstændig efter planen. Vi har været hurtigst på Jyllandsringen. Det har aldrig været vores stærkeste bane, men i år har den været det. Det var en kæmpestor dag. Jeg kan dårligt være inden i mig selv med Kevins mesterskab og mine egne i denne uge og i sidste uge.”
Det var Jan Magnussen, der endte med at krydse målstregen forrest i finalen, men det var ikke ham, som tog føringen fra start. Det havde Jason Watt, Herlev, gjort.
Jason Watt var i front i finalen, men var tæt på at tabe herredømmet over sin hvide Seat Leon, så han pludselig blev angrebet fra Jan Magnussen og Emmet O’Brien på hver sin side. (Foto: Henning Smed)
”Jeg talte med Jan inden starten, hvor han sagde, at han holdt motoren ved 4500 omdrejninger, men da han var kommet der til, var det allerede blevet grønt, og så var jeg kørt,” fortæller den tidligere mester.
”Vi havde sat bilen op, så den godt måtte være lidt løs med bagenden i starten af løbet, så den ikke ville understyre for meget senere i løbet. Bagdækkene var så lidt mere kolde end jeg havde regnet med, og jeg var lige ved at se mig selv holde i gruset. Jeg fik reddet den og kom forbi Emmet og jeg kunne følge Jan til min store glæde.”
Men det ternede flag fik Jason Watt ikke at se. Først gik hans tredjegear i stykker og til sidst blev gearkassen så defekt, at der ikke var nogen trækkraft til forhjulene.
I privatkørernes DTC Cup fik defekter også afgørende betydning for udfaldet af det samlede resultat. Robert Schlünssen, Tyskland, måtte således ende som næstsidste mand efter en kollision i andet kvalifikationsheat, hvor hans rival Jens Edman, Sverige, var blevet passeret af en stærkt kørende Kasper Jensen, Aalborg. Men uheldet til trods var resultatet godt nok for dansktyskeren til at vinde DTC Cuppen foran mærkefællen Jens Edman.
Jens Edman (19) og Kasper Jensen (10) endte som nummer to og tre i DTC Cuppen sammenlagt. Men det lykkedes undervejs Kasper Jensen at tage en førsteplads blandt privatkørerne fra netop Jens Edman, inden han måtte slutte weekenden med en beskadiget bil. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Dermed måtte både Kasper Jensen og Jens Møller, Ikast, igennem følelsesregisterets mere negative sider, efter at de begge havde været involveret i sammenstød med Kristian Poulsen, Padborg.
”Kristian Poulsen pærer mig af i sving to. Han kører bare ind i siden af mig, og med Carlsen på den anden side bliver det en sandwich. Jeg brækker et forhjulsophæng, og så røg den tredjeplads,” siger Jens Møller, som endte med at måtte tage til takke med den sammenlagte fjerdeplads, fordi det lige akkurat lykkedes Kasper Jensen at få de nødvendige points.
Nordjyden havde også været i infight med Kristian Poulsen over det samme stykke asfalt, og her blev han taberen, mens hans bil blev så slemt skadet, han måtte humpe rundt med skæve hjul for at sikre sig de points, der skulle til for at tage tredjepladsen fra Jens Møller med et points forspring.
”Lige nu er jeg tilfreds. Det var det bedste, jeg kunne blive i weekenden, og jeg blev treer og det var dejligt,” sagde Kasper Jensen. ”Da jeg kom ind efter finalen, var jeg lidt ærgerlig. Jeg vidste godt, at jeg havde fået min tredjeplads, men jeg ville hellere have kørt over målstregen på den placering, hvor jeg vidste, at jeg skulle være blevet placeret.”
Korrigeret stilling i Danish Touringcar Championship:
Tallene i parentes er bruttoscorerne for de kørere, som har måttet smide resultater bort.
|
Pl. | Kører | Mærke | Point |
|
1 | Jan Magnussen | BMW 320si E90 | 314 |
2 | Henrik Lundgaard | Chevrolet Lacetti | 271 (276) |
3 | Michael Outzen | Chevrolet Lacetti | 262 (277) |
|
4 | Michel Nykjær | BMW 320si E90 | 253 |
5 | Tom Pedersen | BMW 320si E90 | 250 (269) |
6 | Jason Watt | Seat Leon | 212 |
|
7 | Robert Schlünssen | Peugeot 407 | 200 |
8 | Jens Edman | Peugeot 407 | 177 (183) |
9 | James Thompson | Honda Accord Euro-R | 173 |
|
10 | Kasper Jensen | BMW 320si E90 | 138 |
11 | Kristian Poulsen | BMW 320si E90 | 136 |
12 | Martin Jensen | BMW 320si E90 | 128 |
|
13 | Jens Møller | Honda Accord Euro-R | 122 |
14 | Emmet O'Brien | BMW 320si E90 | 100 |
15 | Peter Ager | BMW 320si E90 | 89 |
|
16 | Michael Carlsen | Peugeot 407 | 74 |
17 | Jesper Sylvest | BMW 320si E90 | 52 |
18 | Gunnar Kristensen | Seat Leon | 28 |
|
19 | Kim Lund | Seat Leon | 24 |
20 | Joachim Stephansen | BMW 320i E46 | 19 |
21 | Carsten Leveau | Seat Leon | 16 |
|
22 | Casper Elgaard | Honda Accord Euro-R | 14 |
23 | Petter Granlund | Peugeot 407 | 11 |
24 | Michael Holden | BMW 320i E46 | 9 |
|
25 | David Falch | Peugeot 407 | 7 |
26 | Klaus Madsen | Seat Leon | 6 |
27 | Brian Mikkelsen | Seat Toledo | 3 |
|
| Jakob Ludvigsen | BMW 320si E90 | 3 |
| Ronnie Bremer | Mercedes C200 | 3 |
|
|