18 kørere var på banen til lørdag formiddagens fri træning, her kørte Sally sig ind på 9. pladsen, et par sekunder fra feltets hurtigste kører.
I eftermiddagens tidtagning mindskede Sally tidsforskellen til de hurtigste kørere med et par tiendede sekund, og han sluttede på 8. pladsen.
(Foto: Motorsporten.dk)
Så langt så godt
8. pladsen var et fair udgangspunkt, så der var tilfredshed i AD Racing på vej ned i pitten igen, men ved den efterfølgende tekniske kontrol viste det sig at tre Clio'er ikke opfyldte reglementet - der manglede nogle små plastic dækplader i motorrummet - desværre var den ene af dem Sally's.
Plastpladerne var faldet af bilen i forbindelse med en eventkørsel tidligere på ugen, og det havde ikke været muligt at skaffe nogle nye i den mellemliggende tid, og på trods af at disse plaststykker ikke har nogen (hverken positiv eller negativ) indvirkning på bilernes præstationer, blev de tre kørere udelukket fra videre deltagelse ´ved DM Finalen.
Resten af lørdag eftermiddag og en del af aftenen blev brugt på både papir og benarbejde, for at få de tre kørere tilbage i løbet, og det mundede ud at de tre fik lov til at stille op i løbene, hvis samtlige de øvrige deltager i klassen skrev under på det.
Her viste det store sportsmanship i Clio Cup klassen sig, alle skrev under, og feltet blev dermed fuldtalligt til DM Finale løbene.
De tre kørere skulle dog starte bagerst i det første løb, men det er dog trods alt bedre end at skulle se til fra sidelinien.
Efter at den første skuffelse og fustration havde lagt sig hos Sally, kørte han på banen søndag, med målet om at vise at det var anstrengelserne værd at kæmpe for deltagelsen i løbet.
Hans løb blev en lang opvisning i hvordan man overhaler i en klasse så tæt som Clio Cuppen er, i løbet af de 10 omgange løbet strakte sig over, kæmpede han sig op på 7. pladsen, og var dermed weekendens mest overhalende Clio Cup kører!
(Foto: Motorsporten.dk)
Det gode resultat i første løb gav fornyet optimisme til det andet løb, som han skulle starte fra 8. pladsen.
Sally fik en god start, men i udgangen af det første sving blev han påkørt, snurret rundt og ender inde på glatbanen.
Han får gang i bilen igen, håbløst bagud, og forsøger alligevel at kæmpe sig tilbage, men efter yderligere nogle omgange må han køre i pit - bilen er for skadet efter påkørslen til at det er forsvarligt at fortsætte.
Tilbage i pitten kunne teamet konstateret at hele bagbroen samt hjulophænget på den ene side var slået skæv - hvilket var årsagen til at bilen næsten ikke var til at holde på banen når den kom op i fart!
Det var en ærgerlig måde at slutte sæsonen på, Sally havde håbet på at kunne forsvare sin 5. plads i mesterskabet, men endte i stede på 7. pladsen.
Et lille lyspunkt til sidst
Selv om det ikke lykkedes at forsvare 5. pladsen i det generelle mesterskab, var der alligevel lidt at glæde sig over for Martin Sally Pedersen, for han vandt det uofficielle AD Racing Clio Cup mesterskab, og det endda med en meget komfortabel føring.
Slutstillingen i AD Racing Clio Cup mesterskabet
|
Plac. | Kører | Point |
|
1 | Martin Sally Pedersen | 135 |
2 | Martin Frederiksen | 60 |
3 | Kent Bernsdorf | 31 |
|
4 | René Hoff | 19 |
5 | Ronni Nielsen | 15 |
6 | Ole Klitgaard | 1 |
|
Hr. Nielsen
Læs mere om: Martin Sally PedersenAD-RacingJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Clio Cup - DKSally tændt før DM Finalen |