David ankom til banen uden forudgående test i 407'eren, bortset fra det han kørte i den i 2007, så det var med en vis portion spænding han satte sig i bilen første gang, og kørte ud til den fri træning.
Her kunne han konstatere at han og undervognen bestemt ikke var enige om hvordan det skulle fungere, alligevel kørte han 18. bedste tid ud af de 22 startende biler, og var 2,149 sekund fra hurtigste tid.
(Foto: Motorsporten.dk)
Inden tidtagningen blev der målet, vejet og justeret på 407 raceren, både at ARTS teamets trofaste stab, men også af David's tidligere chefmekaniker Lasse Frederiksen, der nu arbejder for BR Racing - en opvisning i samarbejde på tværs af både klasse- og teamskel.
Trods anstrengelserne lykkedes det ikke helt at få raceren til at opføre sig som David kunne ønske sig det på den relativ begrænsede tid der var til rådighed.
David gav dog Peugeot'en noget mere gas i tidtagningen, hvor han mindskede afstanden til den hurtigste bil til 1,895 sekund, hvilket indbragte han en startplacering som nummer 19.
(Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens to kvalifikationsløb kæmpede David stadig med Peugeot racerens undervogn, men man var nu ved at skyde sig ind på problemerne, og han hjemkørte her 18. og 15. pladserne.
Til finalebøbet havde teamet ændret trykket i støddæmperne, noget der tydeligvis hjalp David, der her skulle starte fra 19. pladsen.
I løbet af de første par omgange var han pænt oppe i top 10, og det hele så meget godt ud, men i den sidste tredjedel af løbet måtte han afgive placering efter placering, således at han afsluttede DM Finalen på 11. pladsen.
"Vi gjorde støddæmperne hårdere og hårdere for hver gang jeg var på banen, og det hjalp meget, derudover vandt jeg mange placeringer i starterne, men midt i løbene, når dækkene blev rigtig varme og havde fuldt greb, krængede bilen så meget i svingene at jeg satte meget tid til. Alligevel sluttede vi med en 11. plads i finaleløbet, hvilket jeg finder fuldt tilfredsstillende under omstændighederne" - udtalte David falch efter DM Finalen - "Det var en sjov weekend, det gik meget frem for hver gang vi var på banen, og vi sluttede med et OK resultat - og ikke mindst hyggede vi os alle sammen! Nu håber jeg blot, at teamet kan bruge erfaringerne fra weekenden, til noget fornuftigt i fremtiden."
(Foto: Motorsporten.dk)
De tre resultater indbragte David henholdsvis 6, 7 og 10 point til DTC Cup mesterskabet, som han blot med denne ene weekends deltagelse sluttede på 19. pladsen ud af de 24 kørere der har scoret point i år.
I selve DTC mesterskabet blev det til 7 point, og en placering som nummer 25. ud af de 29 kørere der har scoret point i dette mesterskab.
Ligeledes hjemkørte David 5 point til teammesterskabet, således at ARTS teamet kom op på 23 point, hvilket placerer dem på 14. pladsen ud af de 18 teams der nåede at score point i år.
"Vi nåede næsten vores målsætning om en top 10 placering til David, 11. pladsen er fuldt tilfredsstillende, så det var en fin afslutning på en lidt underlig sæson" - var sportsdirektør Lars Vendelbo's kommentar til weekendens løb - "med en underlig sæson mener jeg alle problemerne med både manglende og skiftende kørere, flere har været interesseret i at køre hos os i år, men manglende budgetter forhindrede at det blev til realiteter. Derfor var det rart at slutte sæsonen med et pænt resultat, noget der også var positivt for vores næste 100 gæster denne weekend - vi skylder alle vores trofaste støtter og sponsorere en stor tak for både support, forståelse og opbakning gennem sæsonen 2008, og vi går allerede nu i tænkeboks, for at finde ud af hvad planerne for 2009 skal være."
Sluttelig vil alle i Autoforum Racing Team Silkeborg ønske Jan Magnussen tillykke med DTC mesterskabet - det er et velfortjent mesterskab! Hr. Nielsen
Læs mere om: David FalchAutoforum Racing Team SilkeborgJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |