Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Road Racing

Guld til TPER

Road Racing 
12/10/08 

Team Pitværkstedet EnduranceRacing vinder guld i Tyskland
Det danske road racing endurancehold, Team Pitværkstedet EnduranceRacing, deltog lørdag den 4. Oktober i det 7. og sidste løb i den tyske langdistanceserie, German Endurance Cup.
 

Løbet blev kørt på Brno i Tjekkiet. En bane der ikke var helt ny for det lille hold. Tidligere på året kørte de en 1. plads i hus, netop på denne bane. Fredagens program bød, vanen tro, på træning. En træning uden de store overraskelser og dermed en god start på lørdagens løb.


(Foto: EnduranceRacing.dk)

Lørdag stod den på tidtagning inden det 4-timers sidste og afgørende løb. Tidtagningen blev kørt på en semi-våd bane til at begynde med og mod slutningen af tidtagningen en bane der mildest talt sejlede. Umiddelbart ikke nogen fordel, men ikke forhold som nogen af de 3 garvede kørere lader sig mærke af.
Niels Schmidt runder af med dagens hurtigste tid og dermed en startplacering som nr. 1.

Løbet flages i gang lørdag den 4. Oktober kl. 14. Umiddelbart efter start smider en motorcykel i feltet, al sin olie og løbet må genstartes med en halv times forsinkelse.

Starten går igen, og teamet ligger som nummer 1 frem til første pitstop, omkring 1 time inde i løbet. Pitstoppet forløber perfekt, og varer 12 sekunder – det er vel og mærke hvad det tager af fylde tanken op med 24 liter benzin og kørerskift!!

Den næste time øges forspringet til feltet gradvist, og ved andet pitstop er et dækskifte nødvendigt. Som en bonusinfo skal det nævnes at det tager 2 timer at slide et funklende nyt Pirelli bagdæk op – ganske bemærkelsesværdigt og meget sigende om hvilke kræfter der er i en Suzuki GSXR1000, og hvordan kørerne går til den.

Pitstoppet varer 20 sekunder – i det her spil en mindre evighed - mere end håbet, og teamet mister kostbar tid i det samlede felt. Med den tabte tid køres der direkte ud på banen i 25 minutter lang kamp mod en Kawasaki, om 1. Pladsen. En kamp teamet vinder og inden det 3. og sidste pitstop føres løbet med 17 sekunder, foran nummer 2.

Det sidste pitstop forløber alt andet end ”gnistfrit”. På grund af uforbrændt benzin i udstødningen, der på dette tidspunkt er rødglødende, andtændes denne med det til følge at udstødning og bundkåbe står i lys lue. Bestemt ikke et scenarie der er indgået i træningen af pitstops – og slet ikke med mindre end 30 minutter til det ternede flag!!!

Til alt held slukkes branden af en handlekraftig Michael Graversen og roen sænker sig igen, så den sidste tankning kan finde sted. Fuld tank, frisk kører og den sidste og afgørende halve time venter forude.

På grund af omstændighederne under pitstoppet er der igen mistet dyrebar tid og teamet mister 1. pladsen med omkring 13 sekunder.
En ærgerlig afslutning, men mere end god nok til at Team Pitværkstedet EnduranceRacing nu kan kalde sig mester i German Endurance Cup, 2008.

En hidtil uset bedrift for et dansk hold, at løbe af med en titel i det stærke og garvede tyske Endurance felt.

EnduranceRacing.dk


Læs mere om:
  • Brno
  •