Dette har naturligt været en svær afgørelse for den Team Danmark-støttede single seater-chauffør:
- Jeg har haft et godt samarbejde med engelske Fluid Motorsport Development som testkører for Van Diemen-fabrikken i Formel Ford. Samtidig har jeg deltaget i det britiske Formel Ford-mesterskab (BFFC). I al beskedenhed vandt jeg den sidste kørte BFFC-afdeling på Silverstone.
Danish Danymite har bragt Marco L. Sørensen på manges læber i tysk motorsport. (Foto: Kirketerp)
I efteråret 2008 har Marco L. Sørensen været på gæstevisit i den nystartede talentserie i Tyskland: ADAC Formula Masters. 4 pole positions - nr. 1 på startgridden – ud af 4 mulige samt efterfølgende to sejre og en andenplads har bragt den nordjyske teenager på motorsports-fans’ene læber syd for grænsen:
- En knækket hjulbolt forhindrede mig at hjemkøre den tredje sejr, men det er trods alt charmen ved motorsport. Man skal over målstregen i front for at komme på sejrspodiet.
Den nordjyske MNJ-knægt ser frem til flere trio-optrædener på sejrspodiet i ADAC Formel Masters. (Foto: Kirketerp)
Et datosammenfald mellem de to løbsserier har tvunget Marco Racing til at træffe beslutning omkring mulighederne for 2009-sæsonen lidt tidligere end forventet. Marco L. Sørensen konstaterer derfor lidt vemodigt:
- I international motorsport skal man virkelig være vaks ved havelågen, når chancerne byder sig, og specielt når man kommer fra en nation uden bilfabrikker i ryggen. Jeg har haft mange gode, krævende og oplevelsesrige timer i England, hvor jeg har lært utrolig meget ved at komme rundt på de legendariske motorbaner. Men nu skal talentet afprøves i tysk motorsport.
På nuværende tidspunkt ligger Marco L. Sørensen på en samlet 8. plads i ADAC Formel Masters 2008. Talent-serien er præget af stor jævnbyrdighed og mange forskellige nationaliteter. Ud over Tyskland deltager der unge kørere fra Østrig, Portugal, Finland, Letland, Indien og Ukraine.
- Frontrunneren Armando Parente fra Portugal er stukket en smule af i mesterskabet, fortsætter Marco L. Sørensen. – Realistisk set kan sydeuropæeren derfor ikke indhentes i pointstillingen, såfremt han bibeholder speeden og får materiellet helskindet over målstregen i de resterende 4 mesterskabsløb.
Med fire bedste kvalifikationstider ud af fire mulige har Marco L. Sørensen sat sig i respekt hos konkurrenterne i ADAC Formel Masters. (Foto: Kirketerp)
Marco Racing går efter en slutplacering blandt de øvrige medaljetagere, og her er første opgave Tysklands næstnyeste motorsports-stadion: Oschersleben lidt vest for Berlin. Rundbanen er på 3.696 m. og består af både hurtige og langsomme sektioner.
- Jeg har aldrig selv kørt på Oschersleben, konstaterer Marco L. Sørensen. - Dette ser jeg dog som et mindre problem, selv om mine konkurrenter i ADAC Formel Masters har kørt en løbsweekend på banen i foråret. Jeg er forholdsvis hurtig til at få en ny motorbane ind under huden, og samtidig kan jeg trække på erfarings-dataene hos mit nye team: Ma-con Motorsport.
Marco L. Sørensen har klaret skiftet til en single seater med vinger og down force i svingene med nordjysk overblik. (Foto: Kirketerp)
Danish Danymite er kommet på tyskernes motorsports-læber i både den skrevne og æterbårne presse. Marco L. Sørensen kører med Dannebrog som blikfang på sin hvide ADAC Formel Masters-racer:
- Egentlig startede det som en praktisk foranstaltning for at kende forskel på racerne i vores to bils-team. Det er nu blevet forfinet til et iøjnefaldende nationsflag, som jeg er stolt af at køre til topplaceringer.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Marco L. SørensenOschersleben12/10/08 - Oschersleben - ADAC Formel Masters |