Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formula Renault 2.0 NEC

Regn og problemer på Spa

Formula Renault
2.0 NEC 

10/10/08 

Johan Jokinen tog til Spa Francorchamps med forventninger om en podieplacering i den sidste afdeling af NEC, og i den fri træning om fredagen var Johan 4. hurtigst på tør bane om formiddagen, og på 5. pladsen i eftermiddagens træning på våd bane.
 

På våd bane mistede Johan tid i de hurtige sving, og for at hjælpe på situationen havde teamet lavet ændringer på bilens set-up til lørdagens tidtagning.


Johan Jokinen på Spa Francorchamps.
(Foto: JJRacing)

I NEC har man to 20 minutters tidtagninger til weekendens to race med en 10 minutters pause imellem. Hvad man havde ændret på bilen er uvist, men følgerne var i hvert fald katastrofale. Bilen skøjtede rundt på banen, og omgangstiderne lå hele 6 sekunder fra de forventede, og gav kun en 23. plads til race 1, hvilket var en mindre sensation i paddocken. Der blev arbejdet hektisk på bilen i pausen, mens den frustrerede kører prøvede at bevare koncentrationen til den næste tidtagning.

I den anden tidtagning var der mere hold på bilen, men godt blev det aldrig. De 6 ekstra sekunder fra første tidtagning blev dog indhentet, og resultatet blev en 9. plads på gridden til race 2.

”Hvorfor bilen var så umulig at køre, har jeg ikke fået noget klart svar på, men ændringerne i pausen hjalp i hvert fald væsentligt” - siger en skuffet Johan Jokinen.

Race 1 om lørdagen på tør bane var det mærkeligste i serien i år. Det meste af racet blev kørt bag en ekstremt langsom safety-car (gns. 80 km/t), og det blev kun til 4 fri omgange i hele løbet. Under de få omgange lykkedes det Johan at køre sig op fra 23. til 15. plads, mens man samtidig skulle se 3 kørere foran sig, som alle havde overhalet under safety-car.

”Totalt latterligt race, hvor løbsledelsen ikke kan prale af at have styr på løbet. De erkendte, at de godt vidste at der blev overhalet under safety-car, men at de manglede beviser. Jeg kørte med kamera, men et videobånd er ikke bevis nok, når de lokale marshalls sover. Jeg tror også, at de havde hyret en lokal taxachauffør til at køre safety-car, det tog i hvert fald 5-6 minutter for ham at komme rundt om banen” - var Johans kommentar til løbet.


En solskinsdag i Spa. Til racet blev det rigtig vådt.
(Foto: JJRacing)

I søndagens race 2 var der tung regn, så starten og de to første omgange foregik bag en safety-car. Johan startede og sluttede på 9. pladsen.

”Man kunne intet se, og det eneste håb om at avancere sig var, at en af de forankørende kørte af banen. Men det gjorde de ikke, så efter 9 omganges paradekørsel var det race slut. En meget skuffende afslutning på sæsonen i NEC. Jeg kom for at slås om den samlede 3. plads og havde mulighederne for det, men endte på 5. pladsen med lige points med 4’ren.”

Den 17.-19. oktober slutter sæsonen for Johan med deltagelse i Eurocup i Barcelona for det spanske team iQuick.

”Det løb glæder jeg mig meget til, så jeg kan afslutte sæsonen med maner. Teamet har arbejdet på bilen siden Estoril, og de kender banen godt. Jeg kørte test i Barcelona sidste december, og banen passer mig fint.”

JJRacing


Læs alt om Formula Renault.
Læs mere om:
  • Johan Jokinen
  • Spa-Francorchamps
  •