I søndags blev der kørt om danmarksmesterskabet i karting, på Roskilde Racing Center/Hedeland klassen KZ2 er den hurtigste og absolut hårdeste klasse vi har i Dansk Super Kart.
Martin K. Mortensen blev nummer 4 – uhyre tæt på at blive nummer 3 – i finalen til danmarksmesterskabet – og de var der alle sammen! H. Lilja vinder DSK 08, Ringstrøm, Michael K. Kristensen, nummer 2 til VM sidste år. Andreas Fassberg, danmarksmester sidste år og Morten D. Jensen osv. Hvilken præstation – også set i lyset af dagen!
Der blev trænet igennem lørdag og det var tiltrængt, for træning var det blevet for lidt til, da september måned har været præget af at Martin selv lige er fyldt 18 år, med de goder det giver i form af kørekort mv. Men mere end det, så skulle søster giftes den 20. september – og så kom han hjem fra studierejse i Spanien torsdag aften.
Martins uundværlige mekaniker Peter Lundstrøm, som selv er blevet danmarksmester og sjællandsmester i år i egen klasse, havde stillet skarpt sammen med en anden rutineret kører Michael Sjøgren, der til lejligheden støttede op om Martin – nok er Martin årets rookie i klassen og nok manglede der måske lidt træning, men der skulle leveres et topresultat! Et par rutinerede herrer havde talt.
Måske netop med disse forhold in mente, gik Martin til sagen med krum hals! Martin er kendt for sin indre ro, men denne dag var han anderledes opsat!
De 5 bedste i DM KZ2: Michael K Christensen, Andreas Fasberg, Mathias Lehrmann, Martin K Mortensen & Jan Christensen. (Foto: Lars Søby)
Hvordan gik dagen så?
Jo – optur, nedtur og ultimativ psykologisk og køreteknisk præstation blev det til og en slutplacering som nummer 4 i finalen!
Efter indledende træning, startede tidtagningen. Til DM køres 2 tidtagninger, hvoraf den bedste bliver gældende for starten i kvalifikationsheatene, som der er 2 af.
Første tidtagning gav en 3 bedste tid, hvilket var meget tilfredsstillende. Nok ligger Martin i blandt de 5 – 7 bedste i Danmark i klassen, men dette var meget tilfredsstillende.
I anden træning fornemmede Martin, at banen, som ofte ændrer sig hurtigt, ikke ville give en hurtigere tid. Derfor kørte han ind allerede efter 3 omgange for at spare på dækkene (der er kun et sæt dæk til rådighed for dagen).
Ved første kvalifikationsheat, startede Martin som nummer 3. Starten gik ikke helt som ønsket, her blev han overhalet af 2 kørere bagfra, men det lykkedes at køre en 3. plads hjem.
Det vigtigste var, at han havde farten – der var ikke langt op til nummer 1.
I andet kvalifikationsheat, skulle Martin starte som nummer 2.
Det blev ikke helt så aktuelt, for da Martin kørte ud på banen, satte motoren sig umiddelbart efter.
Ved siden af banen, måtte han på plænen med en ”død” kart ved sin side, se sin startplacering til pre-finalen glide bagud, da begge kvalifikationsheat naturligt er tællende for hvor han skulle starte til de 2 afgørende finaler.
For de, som kender Martins’s sorte uheldsliste for tekniske udfald, er det ikke en ukendt faktor, at tanken falder naturligt: ”Nu igen!”.
Endnu en gang lå der et psykologisk pres for at komme godt ud af dagen.
I pausen blev der skiftet til 2. bedste motor – 1. motoren stod ikke til at redde for pre-finalen.
Martin startede i pre-finalen som nummer 16 med sin 2. motor – men der var noget anderledes ved Martin. Om det var tidtagningen som nr. 3, eller det var Lundstrøm og Sjøgren der havde sat fluer i hovedet på Martin, skal være usagt, men han kørte en flot teknisk fejlfri pre-finale. Martin sluttede som nummer 10 – og så med sin 2. motor!
I pausen blev der arbejdet utrolig hårdt og hektisk. Det blev hurtigt besluttet, at en 10. plads var selvfølgelig meget pænt ud fra konditionerne, men dette var DM og nu skulle der satses!
1. motoren, der havde sat sig, blev trukket frem. Efter lidt besvær skilt ad, hvor det viste sig, at noget var trukket ind gennem indsugningen – stemplet var svært tilskadekommet på indsugningssiden.
Cylinderen blev primitivt ”helbredt” med fint sandpapir, hvorefter et nyt stempel blev monteret. Nu var problemet bare, at motoren skulle tilkøres. For de der kender til denne sport er der ingen grund til forklaring, men for øvrige, skal det kommenteres, at friktionen mellem cylinder og stempel er uhyre tæt, tuningen er optimeret, omdrejningerne er mange, så sandsynligheden for at motoren ville sætte sig, ville være høj.
Martin kørte ud med 1. motoren i finalen. Måtte tilkøre denne på de 2 omgange der gives inden oplining til stående start. Heldigvis kunne alle 32 kørere ikke helt finde sin plads, og da disse karts er dybt afhængige af at vandpumpen er virksom når bagakselen roterer– hvilket ikke er tilfældet stående – så blev der kommanderet endnu en omgang, hvilket faldt meget heldigt ud for os.
Martin startede, som nævnt på P10 – fik en rigtig god start. Kørte sig op på en 9. plads. Havde god fart, motoren så ud til at holde.
Han blev fanget lidt på mellemhold af 2 kørere, hvor han havde lidt vanskeligt ved at komme forbi. Det lykkedes, men der havde nu skabt sig en større lomme mellem ham og nummer 5.
Nummer 5 blev kørt ind og overhalet. Herfra var der et stykke op til nummer 3.
Efter nogle minutter lykkedes det at køre op til nummer 3, men på dette tidspunkt var heatet ved at blive afblæst – et par omgange til, ja, hvem ved, så var det måske….!
Kort og godt. Forestil jer, en tidtagning og en 3. plads. Første heat en 3. plads. Motoren sætter sig til andet kvalifikationsheat. Pre-finalen – ned bagved som nummer 16 med anvendelse af næst hurtigste motor. Hektisk aktivitet til finalen og en satsning med den hurtigste motor, med tvivl om den holdt – det ligger der en vis psykisk påvirkning af, når man nu gerne vil have et topresultat!
Teknikken, roen, psyken og farten holdt og det gjorde mekanikkerne bestemt også – så et flot resultat til DM, første år i klasen - værs’go
Moralen må være: ”Det er i modgang du kvalificerer dig!”
Sidste løb i år – køres på Amager (Kløvermarken), nemlig DSK-Revanchen den 11. og 12. oktober.
Loke Racing Læs mere om: Martin K. MortensenRoskilde Racing Center |