Efter at have været hurtigste mand i kvalifikationen i sin BMW fra Team Den Blå Avis Valvoline Racing, fik Magnussen problemer i dagens warmup. Motoren døde, da en plejlstang knækkede og lavede hul i motoren og med under en time til første heat, så det sort ud for den førende i DTC mesterskabet. Men mekanikerne kastede sig over bilen og i en fantastisk præstation, og med hjælp fra andre, lykkedes det lige nøjagtigt, at få skiftet hele motoren på Magnussens bil og få den på banen få sekunder inden pitudkørslen lukkede. En præstation der gav store klapsalver fra publikum.
(Foto: Jan Kaiser)
Desværre var problemerne på Magnussens bil ikke overstået. Fra Pole Position forsvarede Jan Magnussen sin første plads og førte løbet på den regnvåde bane. Han var ved at åbne et hul til de bagved liggende, da bilen pludselig mistede fart. De øvrige biler hentede ind på ham og begyndte at presse på, og i en duel med Michel Nykjær ramte de to hinanden så uheldigt, at styretøjet på Jan Magnussens bil blev ødelagt, så han havnede i sandkassen. Det skulle senere vise sig, at et stik var gået løs, så gasspjældet, der styrer benzintilførslen, kun åbnede 50% og dermed var det umuligt at holde farten. Første heat blev vundet af englænderen James Thompson i Honda, foran Robert Schlünssen, Peugeot og Martin Jensen, BMW.
Resultatet fra første heat betød, at Jan Magnussen skulle starte andet heat fra 18. startposition. Men herfra leverede Jan Magnussen en af de præstationer, der har indbragt ham så mange sejre rundt omkring i verden og som giver publikum en oplevelse udover det sædvanlige. Da heatet var slut havde han kørt sig op til en flot sjetteplads – og det på en bane, som er kendt for at være svær at overhale på. Heatet blev vundet af Tom Pedersen, BMW foran Kasper Jensen, BMW og Henrik Lundgaard, Chevrolet.
Jan Magnussen fantastiske kørsel og mange overhalinger sluttede ikke med præstationen i andet heat. I finalen startede Jan Magnussen fra 13. startposition, men igen var han flyvende og overhalede konkurrenterne en efter en. Til sidst nærmede han sig tredjepladsen med stor hast, men få meter skilte ham fra den sidste plads på podiet, da det ternede flag faldt. Finalen blev vundet af Kristian Poulsen, BMW foran Tom Pedersen, BMW med Robert Schlünssen, Peugeot på tredjepladsen. Føringen i mesterskabet blev overtaget af Tom Pedersen, der nu fører med 2 point ned til Jan Magnussen.
(Foto: Jan Kaiser)
”Det har været en mærkelig dag” forklarede Jan Magnussen. ”Det startede rigtig skidt med motorhavariet, men så klarede mekanikerne, at få bilen klar i absolut sidste øjeblik efter en mandfolke præstation. Det var ikke kunne mine egne mekanikere, der knoklede, men også mekanikerne fra Martins (Jensen – red.) og Schlünssens (Robert – red.) bil hjalp til. Jeg kan ikke give en stor nok tak til dem og jeg ville så gerne have givet dem en sejr, som tak for hjælpen, det havde de fortjent. Nu var der i stedet sådan en lille ting, som et løst stik, der ville det anderledes og derfra så det sort ud. Men vi gav ikke op og gutterne gav mig sådan en god bil til de næste par heat, at jeg kunne køre mig frem i feltet og score nogle værdifulde point. Det kan godt være, at det ikke giver gode point at starte så langt nede og køre sig op, men for f….., hvor er det sjovt. Nu røg jeg godt nok to point efter Tom (P edersen – red.) i mesterskabet, men jeg er ikke urolig. Vi skal alle smide fire heat væk og med den afdeling jeg ikke deltog i, har jeg nu fire nul scorer, så det ser slet ikke så skidt ud”. Læs mere om: Jan MagnussenTeam Den Blå AvisSturup Raceway07/09/08 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |