Det var den tidligere rallykørers fjortende forsøg og ikke blot hans første personlige sejr, men også den første sejr for hans team, Poulsen Motorsport, der tæller Jesper Sylvest, Jægerspris, og Michel Nykjær, Tappernøje – henholdsvis første og seneste mester i klassen.
”Jeg har det fantastisk. Det var en god weekend,” fortæller den glade vinder, der dog fik en lidt skidt start på søndagen, da han blev idømt tre tidsstraffe af hver fem sekunder for at overskride en baneafgrænsning.
”Så så det sort ud, for jeg blev rykket seks pladser tilbage til næste løb, men jeg vidste, at vi havde en god bil efter vores tidtagning i går, hvor jeg næsten var oppe og køre lige så hurtigt som Jan Magnussen. Jeg kunne mærke, at bilen var god, og så var der ikke andet end at klø på og gøre det så godt, jeg kunne. Jeg sluttede som firer, og det var helt fantastisk,” sagde Kristian Poulsen.
”Jeg skulle starte sekser til finalen, og jeg kunne mærke, at jeg fik en rigtig god start og kom af sted som tre-fire stykker. Henrik Lundgaard gav mig god plads, da jeg var bagved. Han kunne se, at jeg var hurtigere end ham, og så var der kun Robert Schlünssen, James Thompson og Tom Pedersen tilbage. Jeg kunne mærke, at jeg bare havde farten til at køre forbi dem, så der var ikke andet for bare at klø på.”
For første gang i karrieren kunne Kristian Poulsen lade sig hylde som vinder af en DTC-finale (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
DTC-seriens seneste vinder var ikke i tvivl om, hvorfor han i dag kunne vinde sin første DTC-sejr.
”Det meste er nok køretræning. At jeg har kørt så meget her i sommer,” forklarer han. ”Jeg har ikke lavet andet i en måned, jeg har kørt fire racerløb på fire uger, og de VM-løb har givet masser af erfaring og løbsrutine, når der skal gås til den. Når starten går, gælder det om at være klar, og der skal man koncentrere sig.”
De to kvalifikationsheat, der gik forud for finalen, havde flere dramatiske episoder. I det andet kvalifikationsheat blev Martin Jensen, Albertslund, Michel Nykjær og Kim Lund, Silkeborg, elimineret i et sammenstød, der endte med, at sidstnævnte rullede halvanden omgang rundt og havnede på taget, så hans Seat Leon havde alle fire hjul pegende op mod himlen.
”Jeg er noget øm i kroppen. Lidt som hvis en elefant havde trampet på mig,” sagde en fåmælt Kim Lund nogle timer efter uheldet. ”Bilen har det selvfølgelig heller ikke så godt, og det kan godt være, at den skal have et helt nyt karrosseri.”
Knapt så voldsomme var de skader, som Michel Nykjær og Jan Magnussen, England, pådrog sig, da de kolliderede under første kvalifikationsheat i kampen om tredjepladsen.
”Jeg får mit forhjul op foran Jans baghjul, og så trækker jeg mig op på siden af ham,” forklarede Michel Nykjær. ”Jan begynder at presse mig ud mod græsset, men jeg holder på, så da vi kommer ned til næste sving, slipper Jan, og lige da han slipper, tror jeg, at vi snitter hinanden, for på næste omgang ser jeg, at han holder ude i gruset.”
”Vi rammer næsten ikke hinanden. Det er bare et uheldigt sted, hvor vi rammer hinanden, og så brækker jeg sporestangen,” sagde Jan Magnussen. ”Når man kikker på det med mesterskabsøjne, skulle jeg bare have ladet ham køre. Mit problem var nok, at jeg havde lidt svært ved at acceptere, at jeg mistede et sekund pr. omgang på grund af et motorproblem, så jeg tror, at jeg var blevet sidst alligevel, men jeg kæmpede nok lige lidt for hårdt for det der.”
Tom Pedersen tog føringen foran Robert Schlünssen (21) og James Thompson, men det var Kristian Poulsen (sort bil), der overhalede dem alle og tog sejren (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Episoden var medvirkende til, at Jan Magnussen ved dagens afslutning måtte afgive mesterskabsføringen til Tom Pedersen, Christiansfeld. Henrik Lundgaard, Hedensted, og Michael Outzen, Ringe, har fortsat kontakt til de to kørere efter en weekend, hvor Chevrolets bedste resultat blev en tredjeplads til Henrik Lundgaard i andet kvalifikationsheat.
”Vi kommer igennem alle tre heats og får points med hjem. Bilen kører fint hele weekenden. Vi manglede 34 hundrededele til position 1 i tidtagningen, så man kan sige, at det har været utroligt tæt,” forklarer Henrik Lundgaard. ”Vi havde ikke speeden over distancen her i forhold til BMW’erne, det må vi blankt erkende. Det havde vi ikke, så jeg tror, at vi skal være godt tilfreds med de points, der er kommet i kassen.”
Læs mere om: Kristian PoulsenTom PedersenPoulsen MotorsportTeam Telesikring RacingSturup Raceway07/09/08 - Sturup Raceway - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |