Op til weekenden havde Peter Vesti og teamet bag ham monteret helt ny undervogn på Toyota raceren, men med kun en enkelt testdag til at sætte den op, er der stadig muligheder for at forbedre grundsetuppet, samt for at fintrimme til de enkelte baner.
(Foto: Motorsporten.dk)
For deltagerne i Special Saloon Car klasserne startede Grand Prix weekenden allerede fredag eftermiddag, hvor de var ude i deres første tidtagning.
Denne tidtagning blev stoppet efter et tragisk uheld, som desværre kostede Porsche køreren Jens Hansen livet.
Peter Vesti:
"Mine tanker og dybeste medfølelse går til Jens' familie, han var en god sportsmand og kammerat - han vil blive savnet på banerne, vores savn er dog intet imod det store savn som familien må bære, over at have mistet både en ægtemand og en far - æret være hans minde!"
Resten af weekenden var for samtlige deltagere naturligvis præget af den tragiske hændelse og Peter Vesti's 14. plads i den første tidtagning virkede nærmest ligegyldig.
Lørdag formiddag kørtes den anden tidtagning hvor Peter Vesti sluttede på 26. pladsen.
Et problem der har luret længe begyndte nu for alvor at drille, bilen tabte trækkraft hvergang Peter drejede til venstre, så sammen med teamet valgte han at tage hjem på værkstedet for at få løst problemet.
"Vi havde i et forsøg på at lokalisere problemet monteret en benzintrykmåler i bilen og den viste et tydeligt fald i brændstoftrykket i samtlige venstresving, så vi måtte hjem og montere et helt nyt tanksystem i bilen" - udtaler Peter Vesti - "samtidig nåede vi lige en tur på rullefeltet, hvor vi fik justeret omdrejningstallet 800 omdr/min. op, samtidig med at vi gjorde den lidt mere nøjsom på brændslet."
(Foto: Motorsporten.dk)
Begge Special Saloon Car klassens to løb blev kørt søndag og i formiddagens løb gik det rigtig godt for Peter Vesti, på trods af et uheld som kostede en stor skade på bagpartiet på Toyota Supra raceren, formåede han at køre sig til en generel 8. plads, som samtidig var 1. pladsen blandt deltagerne i SP4 klassen.
Så der var ingen tvivl om at fejlen der gav problemer med trækkraften, var både fundet og elimineret med udskiftningen af tanksystemet.
(Foto: Motorsporten.dk)
I eftermiddagens løb, hvor Peter Vesti skulle starte fra 26. pladsen, blev han ubestridt den mest overhalende kører.
I løbet af de 12 omgange som løbet strakte sig over kørte han sig op på 10. pladsen - altså forbi mere end en kører per omgang!
10. pladsen var samtidig 1. pladsen i SP4 klassen, så det blev altså til dobbelt klassesejr ved Grand Prix Danmark.
"Nu kan vi både følge med og køre fra konkurrenterne på vej ned af langsiden, næste opgave bliver fintrimning af den nye undervogn, så vi også kan holde på i svingene" - slutter Peter Vesti med et lunt smil. Hr. Nielsen
Læs mere om: Peter VestiJyllandsringen17/08/08 - Jyllandsringen - Special Saloon |