Onsdag den 9. juli var der indkaldt til pressemøde i Café Pavillonen i Fælledparken, hvor der om en lille måned vil summe af aktivitet i og omkring den grønne oase på Østerbro i København.
Historisk Motorsport (HMS), Dansk Automobilsportsunion (DASU) og Copenhagen Road Racing Company (CRRC), der sammen med arbejdsgruppen bag Copenhagen Historic Grand Prix, står for arrangementet, havde indkaldt til mødet for at fortælle om dette års arrangement.
| | | | | | Pressepanelet ved gårsdagens præsentation af Copenhagen Historic Grand Prix 2008. (Foto: Motorsporten.dk) |
I forhold til ’07-udgaven, tyder alt på en gentagelse, men ud fra devisen om ”mere, større og bedre”. Pro-Am-løbet er tilbage, ligesom den tyske GTC/TC-serie, der gæstede København første gang sidste år. Dertil er der løb for ’65 GTS-biler, to formelklasser, samt de sædvanlige danske historiske klasser.
Netop de danske historiske klasser – 1965, 1971 over og under 1300 ccm og 1976-klasserne – kører som noget nyt om DM-point på den hurtige bane.
Sidst men absolut ikke mindst er der atter en samling gruppe C og Le Mans-biler, der vil blive luftet i et par demonstrationsløb. Til denne del af arrangementet har arrangørerne gjort et kup ved at få ingen ringere end seksdobbelte Le Mans-vinder, belgieren Jacky Ickx, til hovedstaden. Her vil han køre en Audi og det ventes at Tom Kristensen vil få et tilsvarende ”stykke legetøj”.
Der er også gjort et stykke benarbejde for at få Toms vinderhold fra i år på banen, med tilsagn fra Rinaldo ”Dindo” Capello, mens Allan McNish desværre er optaget. I stedet arbejdes der nu på at få Stefan Johansson med – hans eneste Le Mans-sejr var nemlig Tom K’s første!
Samlet set er der p.t. omkring 150 tilmeldinger i de ni klasser der køres, men flere ventes.
Bortset fra Jacky Ickx, kan det ventes at en række af de ovennævnte kørere vil være at finde i Pro-Am-løbet. Dertil kommer en lang række andre koryfæer fra ind- og udland. Blandt de danske stjerner finder vi tidligere internationale stjerner som Kris Nissen, Kurt Thiim, Erik Høyer og Thorkild Thyrring, mens Henrik Lundgaard, Jan Magnussen, Ronnie Bremer og HKH Prins Joachim repræsenterer den aktuelle scene.
Fra udlandet er der bekræftelse fra australieren David Brabham, Porsche fabrikskører Marc Lieb, amerikaneren John Morton og en anden tidligere svensk Le Mans-vinder i Stanley Dickens. Dertil kommer også Tommy Brorsson ”från hënsidan”, der deler sin Ford Escort TC med prinsen.
Amerikaneren John Morton skal køre i denne Datsun 240Z, der til lejligheden er blevet dekoreret ligesom hans tidligere racer, Datsun'en tilhører Stefan Winquist der bliver 'andenkører' på bilen i Pro-Am løbene. (Foto: Motorsporten.dk)
Der ventes i alt 15 hold på startstregen til dette års Pro-Am-løb, mens der arbejdes på at få arrangeret tilstrækkeligt med reservebiler. Tidligere har det vist sig at være et problem at have biler til mod slutningen af løbet. Som tidligere får Pro-Am-feltet base i nordenden af banen, der samtidig får et opfrisket look takket være nye samarbejdspartnere.
Tommy Kjehr's flotte Ford Escort TC, bilen som han pt. førere 1971 mesterskabet i, skal han i Pro-Am løbet dele med den 8-dobbelte Le Mans vinder Tom Kristensen. (Foto: Motorsporten.dk)
Med de flotte startfelter i vente, sker der også opgradering af banens faciliteter.
Hovedindgangen bliver flyttet til universitetsparken midt på langsiden (den gamle hovedindgang ved opløbssvinget vil stadig være åben), hvor også pressecentret får base. I selve fælledparken bliver der desuden oprettet en scene til interviews og autografsessions af stjernerne. Det er også her at Porsches 60 års jubiluæm bliver fejret med en udstilling.
For at alt dette kan ske, er eller vil næsten 200 mennesker være i sving med de praktiske ting omkring arrangementet, som kun kan lade sig gøre takket være de mange frivillige, hvilket også blev pointeret ved pressemødet. Hele herligheden kan opleves i weekenden 2. og 3. august, til billetpriser fra 280 til 1250 kr. pr. dag eller weekendbillet fra 460 til 2500 kr. Som noget nyt er der fri entre for børn under 12 år, men kun ifølge en voksen.
Sidste års arrangement var fremragende, men der er alle chancer for et endnu bedre arrangement i år, specielt hvis der bliver ofret olie, dæk og støddæmpere på racergudernes alter, så vejret også i år bliver til skygge eller solcreme. Jesper O. Hansen Læs alt om Copenhagen Historic Grand Pric 2008. Læs mere om: Jan MagnussenJohn MortonJørgen WittingThorkild ThyrringTom KristensenTommy KjehrFælledparken03/08/08 - Fælledparken - CHGP |