- Det kræver virkelig stor tålmodighed at stå i kø og herefter blive totalt overset af banens officials. Det kan tage halve timer at blive ekspederet i rutinesager, som i Danmark ville blive løst på få minutter. Derimod rangerer baneanlægget i top tre blandt Europas racer-kørere, som mindst en gang i deres karriere skal prøve kræfter med den 7 km. lange kuperede bane i Ardenner-bjergene.
Nils K. Vestergaard elsker at køre på den kuperede Formel 1-bane i Spa (Belgien). (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Udenlands-fynboen Nils K. Vestergaard deltager i den stærktbesatte Formula Ford Benelux-serie, hvor racing engineer-kandidaten fik sin debut på Spa i 2007 med denne løbsserie.
- Med en højdeforskel på 130 m. svarer hver eneste baneomgang til i Danmark at køre fra vandkanten og næsten op på toppen af Himmelbjerget - og ned igen. Samtidig får man afprøvet raceren i alle gear og hastigheder. På langsiden når jeg pænt op over 200 km/t.
Nils K. Vestergaard diskuterer baghjuls-opsætningen med den rutinerede mekaniker: Eric Dikke Boom. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Nils K. Vestergaard havde lært af sine Spa-erfaringer fra 2007, og avancerede til en startplacering som sekser, hvorimod startpositionen var en tier sidste år.
- Løbet på Spa blev afviklet sammen den britiske mesterskabsserie, hvilket frembragte et imponerende startfelt. Briterne kører desværre lidt hårdere og tættere på konkurrenterne, hvor FFB-serien nok mere er præget af gentleman-race.
Nils K. Vestergaard runder det berømte hårnålesving på Spa: La Source. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Racingteam Vestergaard fik den britiske kontanthed at føle allerede i første heat, hvor en englænder brugte Nils K. Vestergaard som stopklods og bøjede et baghjulsophæng (whish bone) på danskerens Mygale-racer.
- I FFB-serien kan vi stadig væk komme langt med interne skideballer, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Den engelske serie er nok lidt mere gennemsyret af at skulle fabrikere nye talenter til Formel 1, hvorfor der køres attack fra allerførste sving, hvor det måske var mere fornuftigt at spare krudtet til lidt senere i heatet.
Til trods for den ustabile racer hjemkørte danskeren en syvendeplads i FFB-serien, selv om det var svært at angribe optimalt.
Til trods for nærkontakt fra konkurrenterne havde Nils K. Vestergaard god fart i raceren på Formel 1-banen i Spa. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Til løbsweekendens andet heat var raceren naturligvis repareret, hvilket skulle vise sig at have en kortfristet oplevelse for Nils K. Vestergaard:
- Denne gang blev jeg angrebet flere gange fra siden, hvor både mit højre forhjul og baghjul kom ud sporing. Jeg bed imidlertid tænderne sammen og var femtebedste i FFB-serien over målstregen. Jeg var i øvrigt lige i slipstrømmen på fireren.
- Vi har haft raceren på den såkaldte corner-vægt hjemme på værkstedet, afslutter Gert Vestergaard. - Her skal der helst være lige meget vægt parvis på begge hjul. Det var virkelig uligevægtigt - bogstaveligt talt. Det var derfor imponerende, at Nils kunne holde så meget fart i raceren, selv om han måtte kontrastyre meget. Dækkene kan efterfølgende ikke en gang anvendes til træning.
Næste opgave i FFB-serien foregår på VM-motorcykelbanen: TT Curcuit Assen i Holland.
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardSpa-Francorchamps |