Det var et lovende 23 årigt talent, der i 1994 blev halet ind hos Williams som erstatning for afdøde Ayrton Senna. I forvejen var Coulthard testkører for teamet, men med sin unge alder og manglende erfaring måske ikke den helt oplagte kandidat til at erstatte en trefoldig verdensmester. Men de andre oplagte kandidater - navnlig Alain Prost og Riccardo Patrese - havde betakket sig og dermed var vejen banet for unge Coulthard.
Det første år var præget af den manglende erfaring og en vis usikkerhed omkring fremtiden. Samtidig var der mange, også hos Williams, der fandt ham en anelse for grøn til at løfte opgaven, hvorfor han ved tre tilfælde måtte overlade bilen til Nigel Mansell, når denne havde tid i forhold til sine forpligtigelser i IndyCars.
Og ret beset kørte Mansell nogle bedre resultater hjem, specielt med en sejr i Australien. Men i længden var valget for Frank Williams ikke svært. En 41 årig Mansell, som Williams i flere omgange havde havde haft problemer med og den 23 årige Coulthard som ikke lavede nogle problemer og havde vist ganske meget talent.
For talent havde den unge skotte, men hele vejen igennem hans karriere kom han aldrig rigtig op i toppen. Der var ved et par lejligheder anslag til noget stort, men hans bundniveau blev aldrig højt nok - der var altid muligheden for at han floppede et løb her og der og nogen konstant trussel i kampen om sejren var han ikke. Kort sagt, hele vejen igennem var han for svingende.
Han kørte 1995 for Williams men blev så sat på gaden til fordel for Jacques Villeneuve. Så fra 1996 og en evighed frem kørte Coulthard for McLaren. Inden sit skifte havde han dog vundet sin første sejr og var sluttet 1995 som nr. 3 i kørernes VM. Det lovede godt!
Tre gange til i karrieren sluttede skotten på trediepladsen i VM og en enkelt gang på 2. pladsen. Det var i 2001, hvor Mika Häkkinen, som Coulthard ellers havde stået pænt i skyggen af nogle år, mistede motivationen og overlod det til Coulthard at kæmpe om VM. Og selvom han endte med at være håbløst bagud, i forhold til Michael Schumacher, så var 2001 nok på mange måder hans bedste år. Men Ferrari var for stærke og Coulthard stadig for svingende og således gik det til, at der i 2002 kom en ny finne til McLaren i stedet for Häkkinen. Han hed Kimi Raikkonen og i løbet af meget kort tid havde han sendt Coulthard tilbage til rollen som anden violin. Da McLaren et par år senere skulle skaffe plads til Juan Pablo Montoya gik det så ud over Coulthard, der måtte finde et andet sted at tjene sine penge.
Det blev så hos Red Bull, hvor han nu og da har vist glimt af den kører han var en gang og samtidig har virket mere afslappet end tidligere. Ingen tvivl om at Coulthard har haft det godt hos Red Bull. Og stod det til ham selv kunne han godt være der et par år til, men Coulthard er ikke ligefrem en man satser langsigtet på og derfor er det naturligt at det nu er ham der må gøre plads til de yngre.
David Coulthard 'trækker F1 stikket ud' efter denne sæson. (Foto: gepa-pictures)
Som kører var han god, men så ikke så meget mere end det. Han var heldig at sidde i McLaren i en periode hvor sejrene kom tæt og det smittede også af på ham. Under andre omstændigheder ville der have været længere mellem sejrene. En slider, en 2. kører og en mand der stadig nyder sit job. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: David CoulthardMcLaren Formula 1Red Bull Racing |