Tidligt lørdag morgen lagde Special Saloon Car klassen ud med træning, men der var ikke kørt mange omgange førend regnen satte ind med en kraftig byge. Hurtige skift til regnvejrsdæk var kun halve løsninger, da bilernes fjedre og støddæmpere ikke blev ændret, og det kunne både ses på omgangstiderne og det kørte antal omgange.
Lige over frokost skulle tidtagningen til første heat så køres, og der blev skævet meget til himlen for at få en indikation af den næste halve times vejrforhold. Alle biler kom meget hurtigt på banen for at få kørt en fornuftig tid inden en ny byge ville gøre det umuligt. Efterhånden som banen blev kørt rigtig tør, kom de gode tider. Typisk blev de bedste tider kørt efter 12-15 omgange, således også for Jesper, der på sin fjortende omgang kørte en tid, som rakte til en syvendeplads i startopstillingen.
Tidtagningen til andet heat fandt sted sidst på eftermiddagen, hvor vejret var blevet mere stabilt og der ikke var tvivl om dækvalg eller opsætning af undervogn. Jesper Ternvalt forbedrede sin tid med et halvt sekund og kvalificerede sig dermed til femtepladsen.
Søndagen oprandt med samme ustabile vejrtype, som gjorde opsætning og dækvalg til en meget afgørende faktor i kampen om podiepladserne. STT-løbet umiddelbart inden første heat i Special Saloon Car var en meget våd affære, så løbet startede på meget våd asfalt. Trods opklaring og blå himmel i horisonten var der dog ingen, der turde satse på slicks, ligesom rullestarten var præget af fornuftig kørsel. Jesper kom godt fra start og vandt et par placeringer, men efterhånden som banen tørrede op, begyndte de kraftigere biler at få bedre fat i underlaget og udnytte kræfterne. Det betød tab af de erobrede pladser, men en femteplads generelt og førsteplads i klassen ville være et meget acceptabelt resultat. Sådan skulle det imidlertid ikke gå, da en konkurrent på fjortende omgang kom en smule for tæt på og sendte den dannebrogsfarvede BMW helt ned på en 21.-plads. Jesper fuldendte løbet i sandkassen for enden af langsiden, da bremserne ikke var i stand til at sænke hastigheden hurtigt nok.
Jesper Ternvalt. (Foto: Gripping Media)
- Det er godt nok ikke særlig smart, det her. Jeg lå på femtepladsen på vej ned ad Trapperne, da bilerne pludselig kørte op og ned og på kryds og tværs foran mig. Kvernelands baghjul var helt oppe ved min siderude, så jeg var begyndt at dukke mig. Og så røg jeg i sandkassen, fordi jeg hverken kunne styre eller bremse.
Jesper Ternvalt. (Foto: Gripping Media)
Til andet heat kom bilen på banen med ’forbindinger’ af rød gaffatape over hele kofangeren. Det forhindrede ikke en god start på den fugtige men hurtigt tørrende bane, og de gode takter holdt hele vejen til målet. Jesper var på intet tidspunkt truet og var ikke selv i en position, hvor kampen kunne tages op mod de meget stærkere biler i klasse tre og fire. Det samlede resultat af weekenden betyder, at Jesper nu ligger på andenpladsen i sin klasse i kampen om mesterskabet. Med fem point op til nummer et og kun tre point ned til næste kører, er der lagt op til en meget spændende sæsonafslutning efter sommerferien.
Jesper Ternvalt. (Foto: Gripping Media)
Nu holder Special Saloon Car klassen ferie til løbet på Jyllands-Ringen den 17. august, men der hersker ikke megen tvivl om, at der vil blive brugt nogle timer i løbet af sommeren på at finjustere bilerne. Gripping Media ApS Læs mere om: Jesper TernvaltRing Djursland22/06/08 - Ring Djursland - Special Saloon |