Den civile del af Ring Knutstorp dominerer i dag. En udbygning af racerbanen vil få stor betydning for svensk motorsport. Den nye del af banen bygges efter FIA’s høje sikkerheds normer, hvilket skulle give mulighed for at arrangere større internationale løb.
Banen har ikke tidligere egnet sig til bil- og motorcykel uddannelse, hvilket har betydet at banen i år har været nød til at sige ned tak til en kontrakt på en million svenske kroner, og dette forventes at blive ændret i forbindelse med den nye opbygning.
Ring Knutstorp som vi kender banen idag.
Men først lidt historie: Den første asfaltbane blev bygget i 1963 og var 1.100 meter lang. Syv år senere blev den udvidet til den 2.077 meter lange bane vi kender i dag. Den planlagte udvidelse vil give racerbanen en total længde på hele 3.268 meter.
Udbygningen vil starte i september med en skolebygning på 855 kvadratmeter. Det vil være en investering på 11 millioner svenske kroner, som skal benyttes til at uddanne 54 racermekanikere ad gangen, i samarbejde med Svalövs Gymnasium. I øjeblikket benytter Volvo safety driving kursuset banen og man arbejder i øjeblikket også på en ”miljøkørsel” kursus.
Ring Knutstorp har igennem de sidste 15 år gennemgået flere gennemgribende udbygninger, hvor der er investeret over 30 millioner kroner. I forbindelse med den nye udbygning siger Lasse Svensson: ” en racerbane er meget mere end publikums arrangementer. Hos os er de hverdags virksomheden som vokser og i dag benytter vi banen 300 dage om året, hvor der flere dage foregår flere aktiviteter samtidig.”
Ring Knutstorp AB har i dag otte ansatte og omsætter for hele femten millioner svenske kroner.
Selch
Læs mere om: Ring Knutstorp |