Dieselbilerne fra AUDI overraskede alle med deres sejre på Le Mans i 2006 og 2007, og det er nu første gang, at et andengenerations biobrændstof bliver anvendt i løbet. Introduktionen af biodiesel understreger endnu engang løbets vigtige rolle i udviklingen og afprøvningen af nye teknologier og brændstoffer. Foruden BTL omfatter Shell V-Power Diesel også det syntetiske brændstof GTL (Gas to Liquids), som er et brændstof Shell producerer på basis af naturgas. Brændstoffet giver en meget ren og effektiv forbrænding.
BTL er et syntetisk dieselbrændstof med høj ydelse, som er lavet af biomasse, der ikke stammer fra fødevarer. Aktuelt stammer biomassen fra affaldsprodukter fra den tyske skovindustri. BTL giver en reduktion af CO2-udledningen på op til 90 % sammenlignet med konventionel diesel.
En del af det nye biobrændstof vil blive blandet i den nye Shell V-Power Diesel sammen med anerkendte GTL-komponenter, som allerede er i produktion på kommercielt niveau og er blevet anvendt i Shell V-Power Diesel race fuel siden 2006.
Gennem samarbejdet med den tyske virksomhed CHOREN Industries Gmbh arbejder Shell på at udvikle BTL. CHORENs anlæg producerer i dag den BTL, der er blandet i Shell V-Power Diesel race fuel, som anvendes på Le Mans. CHORENs første kommercielle produktionsanlæg i Freiberg, Tyskland, begynder kommerciel produktion af brændstoffet inden for 12 måneder.
Richard Karlstetter, Shell Global Technology Manager, Racing Fuels, siger:
“Det er stadig tidligt i BTLs kommercielle liv, men Shell ser motorsport som et teknisk testfundament, og vi er glade for at kunne demonstrere Shell V-Power Diesels ydeevne med både GTL og BTL.”
Dr. Wolfgang Ullrich, chef for Audi Sport, kommenterer:
”Visheden om, at vi har det rigtige brændstof til at give bilen den tilstrækkelige motorkraft i længere tid, er en nøglefaktor i forhold til Audi R10 TDI’s succes i Le Mans. Shell V-Power Diesel er essentiel for Audi Sports succes i Le Mans.”
Daniel Poissenot, Sports-vicepræsident i Automobile Club l’Ouest (ACO), Le Mans’ ledende instans, siger:
“Det er første gang, at et andengenerations biobrændstof bliver anvendt til Le Mans, hvilket fremhæver den rolle, racerløbserierne spiller i afprøvningen af nye teknologier.”
Shell V-Power Diesel er et højtydende dieselbrændstof udviklet til at hjælpe moderne dieselmotorer til at levere større kraft gennem længere tid. Shells forskere anvendt samme brændstofteknologi, som ligger bag Shell V-Power Diesel, til at skabe det nye brændstof til Le Mans. Shell V-Power Diesel er tilgængelig på mere end 7.000 servicestationer i Europa.
Martin Zoffmann Læs mere om: Le Mans15/06/08 - Le Mans - Le Mans |