De tekniske problemer skulle have været ryddet af vejen til weekendens løb, men teknikken drillede desværre teamet fra Brørup en del hen over hele dagen.
”Da vi startede på prøve 1 var vi virkeligt tændte på at lave et godt resultat”, fortæller Kasper Nyman. ”Den første afdeling af DM var lidt mere forsigtig – en ny bil som jeg skulle lære at kende gjorde, at der ikke rigtig kom en god rytme i bilen. Så vi var rigtig parate til at give gas i dette løb. Men allerede på den første prøve efter 1 omgang på rundbanen, begyndte gearkassen at drille og vi måtte køre med kobling og være sikker på den var i gear. Det sætter farten i bilen lidt ned. Det var så ærgerligt”.
Kasper Nyman Andersen i hans potente Peugeot 106 Maxi in action på hastighedsprøve. (Foto: Vivi Byrnel)
På de efterfølgende prøver gik det okay, selv om Kasper Nyman stadig måtte tænke på gearkassen. Mange andre deltagere fik snart store problemer – flere end dem Kasper Nyman og co-driver Claus Kammersgaard måtte kæmpe med. Ud over varmen som en del døjede med – de dehydrerede simpelthen og fik det dårligt – var der både motorhavarier og gearkasse-svigt.
Kasper Nyman beretter videre om deres trængsler: ”Efter prøve 7 gik starteren i stykker, hvilket betød, at de steder hvor vi slog motoren fra mens vi ventede på at komme ind på hastighedsprøverne, måtte vi ganske enkelt skubbe den for at få den startet. Så vi fik skubbet lidt i varmen:-)”.
”Resten af prøverne gik udmærket, vi kørte det tempo, vi følte var muligt med de problemer vi nu sloges med”.
Rallycentrum og serviceplads var på arealerne ved Triax og der var gode faciliteter for både rallykørere og servicefolk. Ved siden af servicepladsen blev industriprøven afviklet ligesom den var rammen om et rallysprint som blev afviklet inden rallykørerne i DM feltet kom til og skulle gennemkøre den som en del af rallyet. Det gav noget til servicefolkene at se på, mens de ventede på at bilerne kom ind for at få lavet service.
Det var et hårdt rally og ud af 64 startende biler kom kun 29 biler igennem. Og derfor valgte Kasper Nyman og hans team at han gennemførte rallyet med de vanskeligheder teknikken bød på, da det kunne give en god slutplacering. Det blev da også til en 10 plads generelt. En flot præstation – rally handler jo netop også om, at få bilen hel med i mål for at få point. Gode point som Kasper Nyman kan bruge i det samlede regnskab når året er omme.
Resultat for Tegee-Dan Rally 2008:
|
Plac. | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | Jørgen Pilgaard | Subaru Impreza | 1:32:56 |
2 | Max Christensen | Subaru WRX Sti | 1:33:20 |
3 | Karl-Åge Jensen | Subaru Impreza WRX Sti | 1:33:21 |
|
10 | Kasper Nyman Andersen | Peugeot 106 Maxi | 1:37:28 |
|
Vivi Byrnel Læs mere om: Kasper Nyman AndersenHorsens31/05/08 - Horsens - DM Rally - DM |