Ikke mange kan lige nu svare på hvor hurtig der reelt kan køres under løbet, men under forudsætning af at diesel bilerne holder hele løbet, er det nok blandt dem vi skal finde vinderen.
Audi Sport North America, Audi R10 TDI. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Flere taler om at vi i år kan blive vidne til en ny distance rekord på Le Mans, og dermed slå den mere end 35 år gamle rekord, men forudsætningen for dette er at der køres tider omkring 3:32 hele løbet, samt at bilerne kan køre mindst 13 omgange på en tank diesel.
Dette kan lade sig gøre hvis vi har tørvejr løbet igennem, og hvis vi er forskånet lange safetycar perioder.
Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi-FAP. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Men for at komme tilbage til hvem der kan vinde Le Mans i år, så er favoritrollen på Peugeot's skuldre, der er ingen tvivl om at de har den hurtigste bil over en omgang, og hvis de ikke laver pole position er det en kæmpe overraskelse.
Dermed ikke sagt, at Audi er chanceløse i 24-timers løbet, for det er de bestemt ikke, jeg er nærmest sikker på at de underspiller op til løbet. Audi har før været undertippet og stadig vundet. Spørgsmålet er om Tom Kristensen igen kan være så snu at han snyder dem alle, og trækker endnu en sejr i land.
Tom Kristensen, snu nok til at at trække endnu en sejr hjem.. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Hvem er så runners-up hvis dieselbilerne fejler?
Hvis jeg skulle have skrevet det her for to måneder siden, havde jeg uden tøven peget på Charouz Racing System og deres Lola B08/60 Aston Martin. Bilen viste rigtig gode takter i Le Mans Series, men har desværre været ramt af alt for mange tekniske problemer på det seneste, derfor tror jeg ikke den kommer igennem løbet.
Charouz Racing System, Lola B08/60 Aston Martin. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Senest har Team Oreca Matmut vist gode takter, og deres Courage-Oreca-Judd er helt sikkert hurtig. Spørgsmålet er om bilen er for ny og uprøvet, til at stå for presset over 24 timer?
Jeg tror de løber ind i tekniske problemer undervejs.
Team Oreca Matmut, Courage-Oreca-Judd. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Til gengæld tror jeg at Pescarolo Sport har lært meget de seneste år på Le Mans, og mit gæt er at de over distancen bliver den hurtigste benzin LMP1 racer, men bilen er ikke hurtig nok til at presse en diesel bil, og vi vil ikke se Pescarolo blandt de allerhurtigste under kvalifikationen.
Dome Racing Team kommer med en helt ny spændende bil. Det var bilen Racing for Holland længe ventede på, men Jan Lammers gav op og har midlertidig lukket Racing for Holland, og derfor kommer den nye Dome Coupé som en fabriks bil på Le Mans i år.
Dome Racing Team, Dome S102 Judd. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Tokai University er et sjovt indslag på Le Mans i år. Det er et Japansk universitets projekt hvor de har bygget en bil de kalder YGK Courage-ORECA. Teamet tilskrives ikke de store chancer, men deres deltagelse er med til at understrege bredden på de teams der deltager i 24 timers løbet på Le Mans.
For at opsummere så vil jeg gætte på at vi på søndag er vidne til en Peugeot sejr, hårdt presset af mindst en Audi. Jeg tror ikke alle 6 dieselbiler kommer igennem løbet, så måske ender vi med også at have en benzin bil på podiet!
Måske en Peugeot sejr? - Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi-FAP. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Deltagerne i LMP1 klassen:
|
# | Team / Mærke / Dæk | Kørere |
|
1 | Audi Sport North America | Frank Biela |
| Audi R10 TDI | Emanuele Pirro |
| Michelin | Marco Werner |
|
2 | Audi Sport North America | Allan McNish |
| Audi R10 TDI | Dindo Capello |
| Michelin | Tom Kristensen |
|
3 | Audi Sport Team Joest | Mike Rockenfeller |
| Audi R10 TDI | Lucas Luhr |
| Michelin | Alexandre Premat |
|
4 | Saulnier Racing | Marc Faggionato |
| Pescarolo-Judd | Jacques Nicolet |
| Michelin | Richard Hein |
|
5 | Team Oreca Matmut | Soheil Ayari |
| Courage-Oreca-Judd | Loic Duval |
| Michelin | Laurent Groppi |
|
6 | Team Oreca Matmut | Olivier Panis |
| Courage-Oreca-Judd | Nicolas Lapierre |
| Michelin | Simon Pagenaud |
|
7 | Team Peugeot Total | Jacques Villeneuve |
| Peugeot 908 HDi-FAP | Marc Gene |
| Michelin | Nicolas Minassian |
|
8 | Team Peugeot Total | Pedro Lamy |
| Peugeot 908 HDi FAP | Alexander Wurz |
| Michelin | Stephane Sarrazin |
|
9 | Peugeot Sport Total | Franck Montagny |
| Peugeot 908 HDi FAP | Ricardo Zonta |
| Michelin | Christian Klien |
|
10 | Charouz Racing System | Stefan Mucke |
| Lola B08/60 Aston Martin | Jan Charouz |
| Michelin | Tomas Enge |
|
11 | Dome Racing Team | Daisuke Ito |
| Dome S102 Judd | Yugi Tachikawa |
| Michelin | Tatsuya Kataoka |
|
12 | Charouz Racing System | Gregg Pickett |
| Lola B07/10 Judd | Klaus Graf |
| Michelin | Jan Lammers |
|
14 | Creation AIM | Stuart Hall |
| Creation C07 AIM | Johnny Mowlem |
| Dunlop | Marc Goossens |
|
16 | Pescarolo Sport | Jean-Christophe Boullion |
| Pescarolo Judd | Emmanuel Collard |
| Michelin | Romain Dumas |
|
17 | Pescarolo Sport | Harold Primat |
| Pescarolo Judd | Christophe Tinseau |
| Michelin | Benoit Treluyer |
|
18 | Rollcentre Racing | Vanina Ickx |
| Pescarolo Judd | Joao Barbosa |
| Dunlop | Stephan Gregoire |
|
19 | Chamberlain-Motorsport | Gareth Evans |
| Lola B06/10 AER | Bob Berridge |
| Dunlop | Amanda Stretton |
|
20 | Epsilon-Euskadi | Angel Burgueno |
| Epsilon-Euskadi Judd | Miguel Angel de Castro |
| Michelin | Adrian Valles |
|
22 | Tokai University | Toshio Suzuki |
| YGK Courage-ORECA YGK | Masami Kageyama |
| Yokohama | Haruki Kurosawa |
|
23 | Autocon Creation | Michael Lewis |
| Creation Judd | Brian Willman |
| Dunlop | Chris McMurry |
|
24 | Terramas | YojiroTerada |
| Courage Mugen | Kasuho Takahashi |
| Michelin | Hiroki Katoh |
|
Første kvalifikations session køres onsdag den 11. juni klokken 19:00. Vejgaard
Læs mere om: Tom KristensenLe Mans15/06/08 - Le Mans - Le Mans |