Efter at være blevet degraderet fra en sikker 2. plads ved sæsondebuten på Ring Djursland for et par uger siden, lykkedes det i dag Kurt Thiim og brødrene Klostermann at få pokaler med hjem. For Der Kurt's vedkommende var det endda første gang, han stod på det øverste trin på podiet på en sønderjysk bane.
Endelig på podiet. (Foto: Gripping Media)
- I tidtagningen satte Kurt en rigtig god tid, der længe rakte til pole position, fortæller Michael Klostermann. Men få minutter inden tidtagningens afslutning lykkedes det Drive4Fun at køre deres Porsche 996 GT3 0,35 sekund hurtigere rundt. Dermed var feltets hurtigste (og bredeste) BMW henvist til 2. pladsen.
En mægtig bred men meget hurtig BMW. (Foto: Gripping Media)
Løbet skulle vise sig at være en blanding af godt hjemmearbejde og at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt - for Perfection Racing i hvert fald. Drive4Fun-Porschen måtte nemlig starte fra pitten, så allerede da det grønne flag faldt var den første konkurrent bagud. Siden fik Poulsen Motorsport's Porsche en række straffe pga. regelbrud, så også denne konkurrent faldt bagud i tabellen.
Mens konkurrenterne havde enten tekniske problemer eller afsonede tidsstraffe, kørte Kurt Thiim et næsten to timer langt stint i en bil, der kørte hurtigere og hurtigere. Da Claus Klostermann skulle overtage sædet efter Kurt, var der således allerede flere omgange ned til de nærmeste konkurrenter.
At køre racerbil i temperaturer mellem 25 og 30 grader er ikke ren morskab. Bilens temperatur er langt over 50 grader og i løbet af en times kørsel, har køreren forbrændt flere liter væske fra kroppen. Derfor har kørerne hele dagen sørget for at få al den væske i kroppen, de overhovedet kunne få ned. Claus Klostermann måtte også indrømme, at der var varmere end hvad man kalder for behageligt inde i bilen.
Med flere konkurrenters problemer - og det faktum, at BMW'en kørte dagens hurtigste omgangstider - var der også god tid ned til nummer to, da Michael Klostermann overtog bilen omkring en time før det ternede flag. Opgaven var primært at køre bilen hjem, men det skulle helst være på førstepladsen. Flere safetycar-perioder gjorde det da også en del nemmere ikke at overkøre bilen, men race var det ikke just:
- Det var næsten ren morfar-kørsel for mig, for der var hele tiden safetycar eller langsommere biler på banen, fortalte Michael efter løbet. Men da der kun var få minutter tilbage og omgangene ned til nummer to ikke kunne hentes før det ternede flag, fik den hvide BMW lov til at strække ud.
Sejren er hjemme. (Foto: Gripping Media)
- Altså, det er da sjovest at komme over målstregen med fart på, ikke? lød det fra den ældste af de to Klostermann-brødre. Om det var en hentydning til Michaels kørsel vides ikke med sikkerhed, men sejren blev fejret med – en skildpaddeis!
For et par uger siden kostede en kabelsko til 25 øre et topresultat på Ring Djursland, men denne gang oplevede Perfection Racing, der også er kendt som den tekniske operatør bag Chevrolet Motorsport Danmark, ikke en eneste defekt, fejl eller andet, der kunne give problemer på vejen mod pokaler.
- Det er en fantastisk følelse endelig at have fået hul på bylden. Vi er her for at vinde og det her er et solidt skridt på vejen, sagde Michael Klostermann.
Om en uge er Perfection Racing igen i ilden, når DTC-cirkusset rejser teltet på Jyllands-Ringen. Her vil holdet være repræsenteret i Bel-Ray SSC Challenge med de to Klostermann-brødre samt i DTC med de blå Chevrolet'er, der som oftest holder forrest i feltet.
Perfection Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Kurt ThiimMichael KlostermannPerfection RacingPadborg Park31/05/08 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |