Klokken 14 præcis skiftede det fra rødt til grønt lys i pitlane og vi er i gang igen. Peugeot tager broden af alle de andre ved at lave tiden 3:22.702. Det er Peugeot nr. 8 med Pedro Lamy der sætter tiden, samtidig med at Franck Montagny kører næstbedste tid i den anden Peugeot 908 med tiden 3.32.062. Lige nu har vi et gap på 9.840 sekund imellem nummer 1 og 2.
Tiden 3:22.702 er en fuldstændig vanvittig tid. Pole position tiden fra 2007 var 3:26.344, så vi har allerede nu klippet 3 et halvt sekund af sidste års tid, og imens jeg skriver dette kører Lamy tiden 3:22.222, og dermed er Peugeot mere end 4 sekunder hurtigere end sidste års pole position. Søster Peugeot’en kører 3:26.641 med Frank Montagny bag rattet, og Audi er sat helt af lige nu, de har endnu ikke forbedret sig i denne session.
Top-3 er efter 25 minutters kørsel i anden session, bestående udelukkende af Peugeot 908’er. Audi presser på men kan slet ikke komme ned i Peugeot tider lige nu.
Imens den intense kamp køres i LMP1, er der også tilsvarende i LMP2 og her er det ikke uventet Porsche RS spyders der står for underholdningen. Team Essex har forbedret sig meget og er lige nu næsthurtigst i deres klasse med tiden 3:43.736. Van Merksteijn Motorsport er hurtigst med tiden 3:42.191. Barazi Epsilon er 3. hurtigst med tiden 3:43.920
Klokken 14:30 er der igen rødt flag. Risi Competizione’s Ferrari F430 er røget af banen i den første chikane. Tracy Krohn forlader bilen ved egen hjælp, men Ferrarien ser ikke ud til at have det så godt. 14:45 er der igen grønt flag.
Desværre går der ikke lang tid før vi har rødt flag igen, og det er fordi Team Peugeot Total nr. 7 er stoppet i S karting svinget. Marc Gene er selv kommet ud af bilen. Bilen har været af banen og har ramt muren, og det er årsagen til at Gene er noget omtåget.
Bilen har spundet rundt og er kørt baglæns i barrieren, som efter sigende er revnet. Der skal altså nogen kraft til at flække de betonvæge, og det fortæller noget om hvilken fart han havde på. Bilen er fragtet tilbage til pitlane, men kommer ikke på banen mere i dag,
Lige inden vi fik rødt flag satte Marco Werner tiden 3:26.678, og avancerede dermed til 3. pladsen.
Imens vi venter på det grønne flag er regnen igen begyndt at falde over Le Mans og klokken 15:10 er der igen grønt flag, men banen er erklæret våd, og dermed skal alle køre på regnvejrs dæk.
Vejret er nærmest værre nu, end det var i formiddags. Illustreret ved at Ricardo Zonta i Peugeot nr. 9 kører 4'41 og Wurz køre 4'40 i Peugeot nr. 8. Og herefter gik det ned ad bakke. Klokken 15:45 var der 5 biler på banen, resten holdt i garagerne og afventede bedre vejr.
Klokken 15:50 Snoras Spyker Squadron kommer på banen med deres Spyker C8 Laviolette med Ralf Kelleners bag rattet. Det betyder at motorbyttet er overstået, og at han nu er i gang med at få kørt de resterende 6 omgange som han mangler. Vejret er ikke optimalt til det, men denne omgang er vel nærmest også blot en ’test’ omgang og så tilbage til pitten for at kontrollere at alt fungerer.
Dindo Capello er kørt af banen og er kommet ud i gruset ved Dunlop, men kommer selv fri inden traktoren kommer og trækker ham fri. Så denne gang slap vi med skrækken og Audi nr. 2 er videre. Samtidig ser det ud til at regnen aftager og lad os håbe på at vi får den afslutning på testdagen som vi plejer, fuld af spænding og high speed action.
Med halvanden time tilbage af denne testdag kommer der flere og flere biler på banen, og tiderne går i den rigtige retning, men er på ingen måde i nærheden af brugbare tørvejrs tider. Heldigvis titter solen nu frem bag de før så truende skyer.
Lige efter klokken 17 bryder vi igen 4 minutters grænsen og det er Christian Clien i en Peugeot Sport Total, Peugeot 908. Tiden var 3:56.539 og lad os så håbe at banen tørrer lige så hurtig op som den gjorde i formiddags.
En kort opdatering på Peugeot uheldet og Marc Gene’s tilstand er at Marc udskrives af hospitalet i aften. Han har heldigvis ikke brækket noget men har slået sig meget.
Peugeot 908’eren han kørte i bliver ikke klar til Le Mans, andet end som reserve bil. Peugeot har besluttet at de igangsætter opbygningen af en helt ny bil til Le Mans, så der bliver travlhed på Peugeots race afdeling allerede fra i morgen.
Et af banens security-cams har fanget hændelsen, og klippet er allerede havnet på YouTube
Der er ifølge Peugeot ikke billeder af hvad der præcis skete, men flere kilder udenfor Peugeot siger at bilen slap vejen inden den ramte muren. Det kan måske forklare det hårde impact der flækkede beton muren. Hvis det er rigtig at den lettede, hvornår gør den det så igen ?
Klokken 17:20 og to biler har fået monteret slicks, samtidig nærmer vi os tiderne 3:50 sammen med Audi Sport Team Joest og Lucas Luhr, der kørte 3:50.812.
Men nu strammer det til og Peugeot varmer op til noget stort. Begge de tilbageværende biler kører sektortider under de tider der blev lavet, da der blev kørt 3:22.222. Beregninger fortæller at hvis en Peugeot 908 får de optimale forhold er det muligt at køre en tid omkring 3:18.x
17:33 kom regnen igen på Mulsanne, og samtidig har vi igen rødt flag over La Sarthe, fordi Embassy nr. 45 er kørt af banen ved dunlop. Joey Foster der kørte bilen er nu transporteret til banens medical center, hvor han efter en undersøgelse blev frigivet.
Desværre skete der ikke så meget mere i denne session og det viser jo meget godt hvad vi har været vidne til hele dagen, nemlig en vekslen imellem regnvejr og tørvejr, og Peugeot ramte det helt rigtige tidspunkt til at sætte dagens bedste tid.
For at samle lidt op kan vi konstatere at Stephan Sarrazin var hurtigst i en Peugeot 908, med tiden 3:22.222. Til sammenligning kørte Philippe Alliot i 1992 en Peugeot 905 til pole position med tiden 3:21.20. De to er begge kørt på La Sarthe med Chikaner på langsiden, men der er langt flere fart nedsættende chikaner nu end der var i 1992, så Peugeot tiden er imponerende, intet mindre.
I LMP2 skete der ikke nye og spændende ting og det betyder at top-3 efter denne testdag er Van Merksteijn Motorsport, Team Essex og Barazi Epsilon. Vi ved herefter at de to Porsche teams kan køre stærkt, jeg er langt mere i tvivl om Barazi bilen kan holde til presset i toppen af LMP2
GT1 havde Aston Martin Racing, Larbre Competition og Corvette Racing(desværre ikke Jan Magnussens bil) som top 3. Jan Magnussen sad i Corvetten der var 4. hurtigst i dag, men jeg er på ingen måde blevet klogere på denne klasse.
GT2 havde Risi Competizione, Flying Lizard Motorsports og BMS Scuderia Italia som dagens top-3, men generelt var det Ferrari F430 GT der dominerede. Igen er vi ikke ret meget klogere på hvem der er top og bund her. Set med danske øjne mangler vi Farnbacher Racing med deres Ferrari F430 GT, bilen hvor Lars Erik Nielsen sidder i år. De fik overhoved ikke lavet brugbare tider i dag, så lad os håbe på at de ikke på den baggrund har tabt modet.
Testen er slut, og vi er ikke meget klogere end vi var klokken 9 i formiddags.
Tiderne fra eftermiddagens test session:
|
Pl. | # | Team | Bil | Kl. | Tid | Gap |
|
1 | 8 | Team Peugeot Total | Peugeot 908 Hdi-FAP | LMP1 | 3:22.222 | |
2 | 9 | Peugeot Sport Total | Peugeot 908 Hdi-FAP | LMP1 | 3:26.641 | 4.419 |
3 | 1 | Audi Sport North America | Audi R10 TDI | LMP1 | 3:26.678 | 4.456 |
|
4 | 7 | Team Peugeot Total | Peugeot 908 Hdi-FAP | LMP1 | 3:27.248 | 5.026 |
5 | 3 | Audi Sport Team Joest | Audi R10 TDI | LMP1 | 3:28.359 | 6.137 |
6 | 17 | Pescarolo Sport | Pescarolo Judd | LMP1 | 3:33.939 | 11.717 |
|
7 | 16 | Pescarolo Sport | Pescarolo Judd | LMP1 | 3:35.443 | 13.221 |
8 | 5 | Team Oreca Matmut | Courage-Oreca Judd | LMP1 | 3:36.264 | 14.042 |
9 | 10 | Charouz Racing System | Lola Aston Martin | LMP1 | 3:36.426 | 14.204 |
|
10 | 2 | Audi Sport North America | Audi R10 TDI | LMP1 | 3:37.011 | 14.789 |
11 | 11 | Dome Racing Team | Dome Judd S102 | LMP1 | 3:38.773 | 16.551 |
12 | 12 | Charouz Racing System | Lola Judd | LMP1 | 3:39.584 | 17.362 |
|
13 | 18 | Rollcentre Racing | Pescarolo Judd | LMP1 | 3:40.214 | 17.992 |
14 | 34 | Van Merksteijn Motorsport | Porsche RS Spyder | LMP2 | 3:42.191 | 19.969 |
15 | 31 | Team Essex | Porsche RS Spyder | LMP2 | 3:43.736 | 21.514 |
|
16 | 32 | Barazi Epsilon | Zytek 07S | LMP2 | 3:43.920 | 21.698 |
17 | 45 | Embassy Racing | WF01 Zytek | LMP2 | 3:44.166 | 21.944 |
18 | 25 | RML | Lola MG | LMP2 | 3:44.678 | 22.456 |
|
19 | 14 | Creation AIM | Creation Aim | LMP1 | 3:45.049 | 22.827 |
20 | 35 | Saulnier Racing | Pescarolo Judd | LMP2 | 3:48.414 | 26.192 |
21 | 6 | Team Oreca Matmut | Courage-Oreca Judd | LMP1 | 3:49.304 | 27.082 |
|
22 | 24 | Terramos | Courage Mugen | LMP1 | 3:50.684 | 28.462 |
23 | 19 | Chamberlain Synergy | Lola AER | LMP1 | 3:51.551 | 29.329 |
24 | 26 | Bruichladdich Radical | Radical AER | LMP2 | 3:52.800 | 30.578 |
|
25 | 9 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | LMGT1 | 3:53.531 | 31.309 |
26 | 41 | Trading Performance | Zytek 07S | LMP2 | 3:53.893 | 31.671 |
27 | 50 | Larbre Competition | Saleen S7R | LMGT1 | 3:55.383 | 33.161 |
|
28 | 64 | Corvette Racing | Corvette C6.R | LMGT1 | 3:55.520 | 33.298 |
29 | 63 | Corvette Racing | Corvette C6.R | LMGT1 | 3:55.877 | 33.655 |
30 | 7 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | LMGT1 | 3:58.817 | 36.595 |
|
31 | 72 | Luc Alphand Aventures | Corvette C6.R | LMGT1 | 4:00.633 | 38.411 |
32 | 4 | Saulnier Racing | Pescarolo Judd | LMP1 | 4:00.907 | 38.685 |
33 | 59 | Team Modena | Aston Martin DBR9 | LMGT1 | 4:01.021 | 38.799 |
|
34 | 53 | Vitaphone Racing Team | Aston Martin DBR9 | LMGT1 | 4:01.065 | 38.843 |
35 | 33 | Speedy Racing Team Sebah | Lola Judd | LMP2 | 4:02.692 | 40.470 |
36 | 55 | IPB Spartak Racing | Lamborghini | LMGT1 | 4:03.404 | 41.182 |
|
37 | 82 | Risi Competizione | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:05.561 | 43.339 |
38 | 80 | Flying Lizard Motorsports | Porsche 997 GT3 RSR | LMGT2 | 4:05.590 | 43.368 |
39 | 97 | BMS Scuderia Italia | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:06.894 | 44.672 |
|
40 | 96 | Virgo Motorsport | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:07.090 | 44.868 |
41 | 78 | AF Corse SRL | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:08.520 | 46.298 |
42 | 20 | Epsilon Euskadi | Epsilon Euskadi Judd | LMP1 | 4:09.032 | 46.810 |
|
43 | 76 | Imsa Performance Matmut | Porsche 997 GT3 RSR | LMGT2 | 4:10.898 | 48.676 |
44 | 73 | Luc Alphand Aventures | Corvette C6.R | LMGT1 | 4:11.258 | 49.036 |
45 | 44 | Kruse Schiller Motorsport | Lola Mazda | LMP2 | 4:11.830 | 49.608 |
|
46 | 40 | Quifel ASM Team | Lola AER | LMP2 | 4:12.644 | 50.422 |
47 | 77 | Team Felbermayr-Proton | Porsche 997 GT3 RSR | LMGT2 | 4:12.879 | 50.657 |
48 | 99 | JMB Racing | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:16.572 | 54.350 |
|
49 | 83 | Risi Competizione | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:17.177 | 54.955 |
50 | 30 | Racing Box | Lucchini Judd | LMP2 | 4:24.058 | 1:01.836 |
51 | 22 | Tokai University YGK | Courage Oreca YGK | LMP1 | 4:24.300 | 1:02.078 |
|
52 | 23 | Autocon | Creation Judd | LMP1 | 4:25.439 | 1:03.217 |
53 | 90 | Farnbacher Racing | Ferrari F430 GT | LMGT2 | 4:26.756 | 1:04.534 |
54 | 94 | Speedy Racing Team | Spyker C8 Laviolette | LMGT2 | 4:28.882 | 1:06.660 |
|
55 | 85 | Snoras Spyker Squadron | Spyker C8 Laviolette | LMGT2 | 4:34.552 | 1:12.330 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Le Mans01/06/08 - Le Mans - Le Mans testdag |