Den eneste der formåede at komme på podiet 2 gange, var manden der nu har bygget bil op hele 3 gange, både op til denne sæson, og kun for at blive brugt som bremseklods hele 2 gange på 2 weekender, så der var vel en slags retfærdighed i at Michael Scharstein hele 2 gange kunne sætte sig på 2. pladsen i weekenden den 17 – 18. Maj på Ring Djursland.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Ud over Michael på podiet 2 gange, kunne Kenneth Thomsen også for 2. gang på lige så mange weekender på samme bane, stille sig øverst efter at have været 2. hurtigst i tidtagningen. Kenneth sikrede sig måske allerede sejren efter at manden der var hurtigst i tidtagningen, Jacob Gejl Pedersen, desværre havde glemt at registrerer de dæk han kørte på, og det blev af dommerne takseret til en udelukkelse af tidtagningen og der en startplacering aller bagest. Kenneth Thomsen kunne dermed starte fra Pole, og som Kenneth siger ”dette er min bane”, ja det måtte de andre sande da Kenneth tog den fra spids og sluttede heatet hele 1,2 sekunder foran nr. 2, Michael Scharstein og 3 sekunder foran nr. 3, Carsten Rasmussen.
Kenneth Thomsen tager målflag i 1. heat. (Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Dog var Carsten Rasmussen kun 0,4 sekund fra at blive passeret at vinder af tidtagningen, Jacob Gejl Pedersen, som med ikke mindre end 13 overhalinger havde kørt sig fra bagest i feltet op til en placering som nr. 4, og havde heatet bare været en omgang længere, ja så er der ingen tvivl om at Jacob var kommet på podiet.
2. Heat
I 1600 Challenge vender man de første 8 fra første heat, så nu var det pludselig Jacob Emil Lassen som skulle starte Pole, med Dan Nikolajsen (+ 60 kg.) og Lasse Rolighed Petersen på de næste pladser. Jacob som var rookie sidste år, har brugt hele vinteren på at bygge en ny Peugeot 106 GTI op som erstatning for den Rally som Jacob og hans team brugte stort set hver racerweekend på at reparere motor på sidste år, og dette har vist sig at være en rigtig god satsning, for Jacob har været rigtig stærk kørende i denne sæson.
Jacob forsøgte at gøre Kenneth kunststykket efter med at ”bare” tage den fra spids, men selvom Jacob forbedrede sin tid fra tidtagningen med over ½ sekund, så måtte han først lade Jacob Gejl Pedersen og senere Michael Scharstein forbi. Derefter havde Jacob Emil Lassen ingen problemer med at køre fra resten, og kom ind som nr. 3 med over 3 sekunder fra Dan Nikolajsen på 4. Pladsen, og kun 0,083 fra at overliste Michael Scharstein der som nævnt snuppede to 2. pladser denne weekend.
Jacob Gejl Pedersen igang med de mange overhalinger. (Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Med 13 overhalinger i første heat, skulle der ”kun” 4 til i heat 2 for at Jacob Gejl Pedersen kunne snuppe ”sin 1. plads” som han jo kunne have haft efter tidtagningen, og Jacob Gejl som havde hurtigste tid i både tidtagning og begge heat, kunne med 7 sekunders forspring sikkert køre sejren hjem.
Rookie
Når man kikker på de 9 helt nye i asfaltbanesporten, så har Jesper Gregersen i sin gule Honda CRX fået et solidt forspring i Rookiemesterskabet, men efter en lidt forsigtig start og lidt tekniske problemer, var Michael Kristensen i sin Peugeot 106 GTI bedste rookie i begge heat denne weekend, og har nu lagt sig på en delt 2. Plads sammen med Peter Sørensen som dog har kørt en weekend mindre.
På 4. Pladsen i Rookiemesterskabet finder vi Brian Jacobsen som i sin Toyota Corolla stille og roligt lærer sin bil og banerne bedre og bedre og kende, og derfor har skåret næsten 2 sekunder af siden sidste weekend.
Efter Brian finder vi Søren Marquart og Johan F. Thommassen, som dog begge også mangler en weekend.
Først som nr. 8 finder vi ”Guldbagerens søn” Jeppe Fuglsang fra Grinsted, som allerede efter 3 weekender næsten er sikker på titlen som ”klassens uheldigste”, for efter nu at have haft store motor problemer de første 2 weekender og kun delvis gennemført 2 heat, så var motoren denne gang uden skyld i at Jeppe udgik allerede i 1. Heat og ikke kom til start i 2., her var det en hjulspindel der desværre for Jeppe gav op. Men der er ingen tvivl om at Jeppe er et stort talent, for når det så endeligt lykkedes for Jeppe at bilen til at køre, ja så banker han helt klart på til en podieplacering.
Evige uheldige Jeppe Fuglsang. (Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)
Næste løbsweekend
Det tætte race og de mange spændende kampe ned gennem feltet, bliver i øvrigt ved med at føre nye kørere frem til klassen, senest efter denne weekend meldte Michael Holm Markussen fra Helsingør sig ind i klassen for at køre med i sin Peugeot 106.
Nu holder klassen en velfortjent pause, for med 3 løbsweekender inden for 4 uger, ja så er der måske lige nogle ting på hjemmefronten man skal se til.
Næste løbsweekend bliver den 28 – 29. juni på Padborg Park, og her skal vi nok igen forvente at se nye folk på podiepladserne, for ikke nok med at vi som nævnt vender de første 8 til 2. heat, så kører klassen også stadig med det ”succes-ballast” system som har kendetegnet Gr. N. klasserne de sidste mange år, så her er der nogle der må ”slæbe” rundt på en lille ”medpassager”:
Michael Scharstein | 60 kg. |
Jacob Gejl Pedersen | 50 kg. |
Kenneth Thomsen | 40 kg. |
Jacob Emil Lassen | 20 kg. |
Carsten Rasmussen | 20 kg. |
Dan Nikolajsen | 10 kg. |
Men derudover får dem der løber lidt fra i mesterskabet + 10 kg. Pr. 50 point, som så betyder at både Rudi Larsen og Carsten Rasmussen skal have ekstra 20 kg. Med resten af sæsonen, så derfor er vi sikre på at mesterskabet først bliver afgjort til allersidst i sæsonen.
Ring Djursland - Djurslands Bank Race weekend 1600 Challenge - Heat 1:
|
Pl |
Nr |
|
Navn |
Bil |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
23 |
|
Kenneth Thomsen |
Honda CRX |
13 |
13:29,790 |
|
2 |
58 |
|
Michael Scharstein |
Citroën Saxo VTS |
13 |
13:30,990 |
1,200 |
3 |
7 |
|
Carsten Rasmussen |
Peugeot 106 |
13 |
13:32,685 |
2,895 |
|
4 |
17 |
|
Jacob Gejl Pedersen |
Peugeot 106 |
13 |
13:33,105 |
3,315 |
5 |
62 |
|
Rudi Larsen |
Suzuki Swift |
13 |
13:38,552 |
8,762 |
6 |
78 |
|
Lasse Rolighed Petersen |
Honda CRX |
13 |
13:39,335 |
9,545 |
|
7 |
47 |
|
Dan Nikolajsen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:39,944 |
10,154 |
8 |
8 |
|
Jacob Emil Lassen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:42,896 |
13,106 |
9 |
40 |
|
Henrik Sørensen |
Suzuki Swift |
13 |
13:48,695 |
18,905 |
|
10 |
12 |
|
Michael Kristensen |
Peugeot GTI |
13 |
13:49,190 |
19,400 |
11 |
11 |
|
Ole Knudsen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:49,537 |
19,747 |
12 |
24 |
|
Jesper Gregersen |
Honda CRX |
13 |
13:55,129 |
25,339 |
|
13 |
10 |
|
Søren Marguard |
Honda CRX |
13 |
14:09,029 |
39,239 |
14 |
25 |
|
Leif Juhl |
Toyota Corolla |
13 |
14:10,029 |
40,239 |
15 |
79 |
|
Brian Jakobsen |
Toyota Corolla GT |
13 |
14:10,407 |
40,617 |
|
16 |
89 |
|
Johan Frederik Thomassen |
Citroën Saxo VTS |
12 |
13:53,701 |
- 1 Omg |
Ikke fuldførte kørere |
|
|
85 |
|
Jeppe Fuglsang |
Peugeot 106 |
8 |
8:29,317 |
- 5 Omg |
|
Bedste omgang kørt af 17 Jacob Gejl Pedersen, 1:00,220
Ring Djursland - Djurslands Bank Race weekend 1600 Challenge - Heat 2
|
Pl |
Nr |
|
Navn |
Bil |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
17 |
|
Jacob Gejl Pedersen |
Peugeot 106 |
13 |
13:23,903 |
|
2 |
58 |
|
Michael Scharstein |
Citroën Saxo VTS |
13 |
13:30,808 |
6,905 |
3 |
8 |
|
Jacob Emil Lassen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:30,891 |
6,988 |
|
4 |
47 |
|
Dan Nikolajsen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:34,187 |
10,284 |
5 |
7 |
|
Carsten Rasmussen |
Peugeot 106 |
13 |
13:35,280 |
11,377 |
6 |
78 |
|
Lasse Rolighed Petersen |
Honda CRX |
13 |
13:35,771 |
11,868 |
|
7 |
62 |
|
Rudi Larsen |
Suzuki Swift |
13 |
13:36,206 |
12,303 |
8 |
40 |
|
Henrik Sørensen |
Suzuki Swift |
13 |
13:39,967 |
16,064 |
9 |
11 |
|
Ole Knudsen |
Peugeot 106 GTI |
13 |
13:40,371 |
16,468 |
|
10 |
12 |
|
Michael Kristensen |
Peugeot GTI |
13 |
13:47,005 |
23,102 |
11 |
24 |
|
Jesper Gregersen |
Honda CRX |
13 |
13:53,534 |
29,631 |
12 |
25 |
|
Leif Juhl |
Toyota Corolla |
13 |
14:00,555 |
36,652 |
|
13 |
10 |
|
Søren Marguard |
Honda CRX |
13 |
14:01,341 |
37,438 |
14 |
79 |
|
Brian Jakobsen |
Toyota Corolla GT |
13 |
14:02,980 |
39,077 |
15 |
89 |
|
Johan Frederik Thomassen |
Citroën Saxo VTS |
13 |
14:14,535 |
50,632 |
|
Ikke fuldførte kørere |
|
|
23 |
|
Kenneth Thomsen |
Honda CRX |
6 |
6:28,670 |
- 7 Omg |
|
Hurtigste omgang kørt af 17 Jacob Gejl Pedersen, 1:00,282
Rookie mesterskab:
|
| | 26. apr. | 27. apr. | 11. maj | 11. maj | 18. maj | 18. maj | |
|
| | 1. heat | 2. heat | 1. heat | 2. heat | 1. heat | 2. heat | Total: |
|
1 | Jesper Gregersen | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 52 |
2 | Peter Sørensen | 8 | 5 | 10 | 10 | | | 33 |
| Michael Kristensen | 5 | 2 | 6 | | 10 | 10 | 33 |
|
4 | Brian Jacobsen | 4 | 3 | 2 | 7 | 5 | 5 | 26 |
5 | Søren Marquard | | | 4 | 5 | 6 | 6 | 21 |
6 | Johan F. Thommassen | | | 5 | 6 | 4 | 4 | 19 |
|
7 | Peter Ommen | 6 | 4 | | | | | 10 |
8 | Jeppe Fuglsang | | 6 | 3 | | | | 9 |
9 | Morten Pedersen | | 8 | | | | | 8 |
|
1600 Challenge/Presseafd. Ole Rikup Læs mere om: Ring Djursland18/05/08 - Ring Djursland - 1600 Challenge |