Efter de to kvalifikationskørsler skulle han starte i første række til begge løb, og dermed var udgangspunktet for gode resultater på plads. Claus – Lillebror – Klostermann var også ved at have vænnet sig til bilen og skulle i begge løb starte i anden række.
Under opvarmningsomgangen var der opstået en læk på styringen på Michaels bil, så servopumpen ikke fungerede, men han vurderede, at løbet kunne køres uden problemer. Rullestarten forløb i god ro og orden, men fra første meter var banen kridtet op til kamp mellem Christer Gisleruds bomstærke Porsche og BMW’en. Der blev virkelig kørt race med bremsedueller og positionsskift.
(Foto: Gripping Media)
Det faldt i god smag på tilskuerpladserne og må nok beskrives som det bedste løb den dag. Midt i løbet havde Michael skabt lidt luft ned til nordmanden, men det blev der hurtigt ændret på.
På syvende omgang var der nærkontakt mellem Claus og Niels Ole, der ikke nåede helt ud af et hastigt skrumpende hul og dermed ramte barrieren langs pitten. Samtidig havde der været nogle afkørsler efter Trapperne og i Skoven, så der kom Safety Car på banen. Den helt store forvirring brød ud, da feltet efter et par omgange kom ud på langsiden og lyset blev slukket på Safety Car, som forventeligt trak ud til siden. Michael og Christer skød frem og passerede Safety Car, som i samme øjeblik tændte blinklyset og trak ind foran resten af feltet. Der blev flaget gult - nogle steder med SC-skiltet ude, så de fleste undlod at overhale indtil feltet var blevet samlet op igen og sendt ud på sidste omgang.
Gislerud fik en bedre start end Michael og kom først rundt i svinget efter langsiden, så skulle løbet vindes, var der reelt kun stykket fra trapperne til skoven – resten af vejen var Porschen hurtigst. Der blev satset, men den manglende servoassistance betød, at det ikke lykkedes at undvige i tide, da Gislerud bremsede lidt hårdere end forventet. Den lette berøring sendte BMW’en i spind, og dermed forduftede alle forhåbninger om mange gode point til kontoen.
- Jeg satsede på at vinde, og det kostede desværre, men sådan er betingelserne. Havde den Safety Car ikke kørt så mærkeligt, var Gislerud ikke nået op til mig igen, sagde Michael Klostermann efter løbet. For Claus endte løbet med en tidsstraf for at have overhalet i gul flagzone, så pointhøsten blev også yderst beskeden for ham.
Dagens andet løb blev en total nedtur for Michael, mens Claus nok præsterede det flotteste løb i sin karriere. Allerede på første omgang på vej hen mod depotsvinget fik Michael et totalt bremsesvigt og måtte bruge barrieren som stopklods. Claus havde derimod holdt fast i Jens Hansen og hans Porsche, som han over mange omgange konstant pressede hårdt. Der var flot og tæt kørsel ned gennem skoven, men på sidste omgang fik Jens lov til at smutte.
(Foto: Gripping Media)
Brødrene Klostermann var således hovedpersoner i dagens højdepunkter og flotteste race, hvis man skal dømme efter kommentarerne blandt tilskuere og officials. Motorløb af den karat skal vi have meget mere af og noget tyder på, at det bliver SSC, der er leveringsdygtig i år.
Perfection Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Claus KlostermannMichael KlostermannPerfection RacingRing Djursland18/05/08 - Ring Djursland - Special Saloon |