Morgenmaden blev indtaget tidligt lørdag, for første tidtagning kørtes kl. halv ni. Christer Gislerud fik fyret godt op i sin Porsche og satte hurtigste omgangstid. Men det tegnede til at blive tæt, for Michael Klostermanns bedste tid var kun 0,021 sekund langsommere! Erik Byrgesen, der i årets første løbsweekend havde god fart i bilen, måtte se sig selv bag i feltet.
Anden tidtagning blev kørt senere på formiddagen, og der havde Michael Klostermann også fået øjne. Han satte hurtigste omgangstid, blot 0,029 sekund hurtigere end Gislerud. Jørgen Hansen fulgte godt efter, på trods af mislyde fra bagtøjet - et symptom, der senere på dagen sendte ham til Fjenneslev og tilbage efter et nyt bagtøj.
Andreas Kjærgaard, der kører rundt i den flotte Gulf-farvede Porsche 944 V8, fandt sig godt til rette på banen, og var næsthurtigst i SP4 efter Peter Vesti, Toyota Supra.
Andreas Kjærgaard var hurtig på Djursland. (Foto: Gripping Media)
For første gang i lang tid var det lykkedes at få begge heats afviklet om søndagen, så kørerne måtte endnu en gang stå tidligt op. Allerede kl. 9.05 blev første heat kørt, så solen stod lavt på himlen da bilerne kørte ud på opvarmningsrunden.
Rullestarten forløb helt efter bogen, men efter få omgange måtte Jens Sørensen, Ford Escort Cosworth, slutte sit løb for enden af Trapperne. Pga. sandfangets opbygning, fløj den gule Ford nærmest hen over sandet og endte først sin ukontrollerede flyvetur i autoværnet. Heldigvis kom han ikke noget til, men der var en vis utilfredshed med banens sikkerhed at spore. Få omgange efter parkerede Andreas Brejner sin Audi S2 Quattro i volden på vej igennem skoven, og da Niels Ole Andersen samtidig satte bilen lige før målstregen, blev safetycar sendt på banen, mens bilerne blev ryddet væk.
Niels Ole Andersen kørte mere sidelæns end ligeud. (Foto: Gripping Media)
Efter nogle omgange, signalerer safetycar, at den kører i pit. De forreste biler passerer den derfor for enden af publikumslangsiden, men pludselig tænder den blinkene igen og fortsætter rundt på banen. Derefter var publikum vidner til sand forvirring blandt de resterende kørere, der dog til sidst kørte forbi. Christer Gislerud og Michael Klostermann kæmpede hårdt om sejren, men en mindre fra sidstnævnte resulterede i en snurretur på sidste omgang. sejren var derfor norsk - med Jørgen Hansen, BMW M3, og Jens Hansen, Porsche 996, bag sig.
Mange kørere var mildt sagt utilfredse med afviklingen af det første løb, men Erik Byrgesen, klassens administrator, havde efter løbet en konstruktiv samtale med løbsledelsen:
- Jeg har talt med løbsledelsen omkring afviklingen af første heat, og jeg er sikker på, at der ikke sker den slags fejl igen, fortalte han søndag formiddag.
Andet heat gik løs kort før middag, og som oftest leverede feltet en flot, ren start uden de store vanskeligheder. Desværre måtte Michael Klostermann udgå allerede på første omgang, hvor han kørte af banen ved depotsvinget.
I stedet tog Jørgen Hansen kampen op mod Porscherne, men det varede ikke længe, før den hurtige nordmand var tæt på alderspræsidenten. Efter et par bremsedueller lykkedes det Gislerud at komme forbi, hvorefter han stak af fra feltet. Jens Hansen kom derefter op til Gamle Hansen, der kæmpede alt, hvad han havde lært for at holde Porschen bag sig. Men Porschens bremseevner kunne han ikke stille noget op imod, så til sidst kom Jens forbi og kunne tage en flot andenplads.
Jacob Borum kører i feltets hurtigste forhjulstrækker. (Foto: Gripping Media)
Længere nede i feltet viste Andreas Kjærgaard igen, at han har fået styr på sin V8-Porsche. En generel 6. plads foran kørere som Jens Ole Mathiesen og Christian Vejby må siges at være en godkendt indsats fra vestjyden.
Om tre uger kan man opleve Danmarks mest spændende racerklasse igen, når Jyllands-Ringen afholder sit Juni-løb.
Bel-Ray SSC Challenge Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenMichael KlostermannRing Djursland18/05/08 - Ring Djursland - Special Saloon |