- Konceptet bag Formula Students-konkurrencerne er udviklingen af en single seater-prototype, forklarer Nils K. Vestergaard. - I bedømmelsen indgår faktorer som design, anvendte materialer, brændstoføkonomi og præsentationsmaterialet (brochurer m.v.). Men hovedsigtet er en racer til weekendbrug på en motorbane, hvorfor der specielt testes på accelleration, kørsel på en ottetalsbane, sprintløb samt langdistance-race.
Fynboen Nils K. Vestergaard hygger sig med nye udfordringer med relation til motorsport. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Oxford Brookes Universitetet går helhjertet efter at blive førende på verdensplan, hvad angår udvikling af Formula Student-projekter. En vigtig brik i disse ambitioner er den fynske førsteårs-studerende:
- Alle faktorer i bedømmelsen giver point til det samlede resultat. Dog opnås den største pointhøst i sprintløbet og langdistance-racet, og her er jeg udpeget som førstekører. Som noget ekstraordinært har derfor universitets-ledelsen valgt at flytte nogle af min eksamener, idet Formula Student normalt er forbeholdt 4. og 5. års-studerende.
Fynske Nils K. Vestergaard er førstekører på Formula Student-raceren fra Oxford Brookes Racing. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Normalt bliver en single seater-chauffør beskyttet af et rørramme-chassis, såfremt de fysiske love bliver overskredet med en efterfølgende tur ud i botanikken. Som noget nyt har Oxford Brookes Racing Formula Student Teamet (OBRFST) fået mulighed for at jonglere med kulstof til kørerens såkaldte siddebrønd. Nils K. Vestergaard fortsætter:
- I 2008-udgaven af OBR-raceren har udviklerne valgt en mellemløsning med en kombination af rørramme og kulstof. Dette har alligevel givet en markant sænkning af vægten samt en afgørende forbedring af køreegenskaberne i svingene grundet et lavere tyngdepunkt.
Nils K. Vestergaard øser ud af sin store erfaring omkring opsætning racere i pitten. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
VM i Formula Student foregår i på Indy Curcuit i Michigan. Her OBR allierer sig med motorspecialisterne fra Katech, som har hovedkvarter på motorbanen.
- Katech er velkendt blandt de danske motorsportsfans, konstaterer Nils K. Vestergaard. - De har således udviklet motorerne til Jan Magnussens Corvette C6.R, som i øjeblikket kører sin sejrsgang i American Le Mans Series (ALMS). Vi får således fuld rådighed over værkstederne, hvilket giver os gode faciliteter til at udføre de afgørende sidste øjebliks-justeringer på raceren.
Med sin lave vægt kan FS-prototypen præstere imponerende accellerations-tider. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Corvette’n ligger en 7 liters V8-motor med masser af hestekræfter (HK) på den store side af 600. OBR-raceren bliver derimod drevet frem af en 1-cylindret firetaktsmotor fra motorcykel-fabrikken KTM.
- Med chauffør i cockpittet skal motoren flytte omkring 250 kilo, oplyser Nils K. Vestergaard. - Dette giver alligevel et fornuftigt forhold mellem vægt og HK, idet der er omkring 60 HK til rådighed. Vi satser derfor på at være blandt favoritterne i det skrappe selskab, som andrager omkring 130 tekniske universiteter fra hele jordkloden.
Normalt sidder Nils K. Vestergaard i cockpittet på en Formel Ford. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
OBR-projektet er desuden støttet af dækgiganten Goodyear, som stiller et ubegrænset antal dæk i forskellige udgaver og compounds til rådighed for de engelske racing engineer-aspiranter.
- Efter VM-konkurrencen fortsætter vi til udviklingsafdelingen hos Goodyear i USA, afslutter Nils K. Vestergaard. - Her skal hjulophængene og affjedringen kontrolleres i et stress-testmiljø, som normalt kun anvendes i Formel 1-regi.
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. Vestergaard |