”Nogle gange går det bare anderledes end forventet,” siger Kim Phillip. ”Jeg havde nogle problemer med de dæk, jeg havde valgt, og så gik det galt, men jeg forventer at få nogle nye Bridgestone-dæk til det kommende løb på Ring Djursland. Så fortsætter vi bare derfra, hvor vi slap.”
Efter fem sæsoner i DTC’s tohjulede supportklasse på en Suzuki har Kim Phillip til denne sæson valgt at køre på en Yamaha, men han har samtidig også valgt at satse på det nye reglements muligheder for at anvende en maskine, der er større end de 600 cm3-maskiner, der hidtil har været brugt i serien. Hans nye Yamaha YZF R1 er på 1000 cm3.
”Jeg mener stadig, at en 1000’er er bedre af to grunde,” forklarer mesteren om sit valg. ”Der tales allerede nu om, at klassen skal køres som 1000 Super Stock (standard, red.) til næste år, og det kan være en fordel at få erfaring med den type maskiner. Samtidig synes jeg heller ikke, at 1000’eren kører så dårligt, som jeg frygtede. Jeg har haft et problem med at få overført kræfterne til asfalten, sådan som jeg gerne vil, men jeg tror stadig, at man har en bedre pakke med en 1000’er.”
Kim Phillip har meget at indhente, hvis han skal forsvare sin titel med held i MC-Basen Super Challenge. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Den opfattelse deler Jan Jespersen, Herlev, ikke. Han er en af flere kørere, der har valgt at bruge de effektmæssigt noget mindre, men også lettere 600 cm3-maskiner i form af en Honda CBR600 RR.
”Jan Jespersen vandt da suverænt begge løb, og han er den bedst kørende i feltet lige nu,” tilstår Kim Phillip om konkurrentens styrke. ”Men jeg tror også, at han med tiden bliver indhentet ved at vi andre bliver bedre på vores 1000’ere og han ikke kan køre stærkere på sin 600’er.”
Spørgsmålet er så, hvornår Kim Phillip er i stand til at indhente den aktuelle førende i MC-Basen Super Challenge. Kan det blive i weekendens løb på Ring Djursland?
”Ring Djursland er en bane, jeg har det godt med, men det eneste problem er, at jeg ikke har kørt på banen det sidste års tid, mens der er andre, der har kørt DM på den,” vurderer Kim Phillip. ”Jeg havde for nogle år siden banerekorden på Ring Djursland, som jeg satte på en 750 cm3 Suzuki i Super Bike, hvor jeg kørte på 49,7 sekunder, så måske er det en 1000-bane. Tiden vil vise det, men jeg kan sige det søndag eftermiddag. Enten fra en båre eller fra det øverste på podiet.”
Stillingen i MC-Basen Super Challenge
|
Plac. | Kører | Mærke | Point |
|
1. | Jan Jespersen | Honda CBR600 RR | 50 |
2. | Thomas Harding | Suzuki GSX R 1000 | 40 |
3. | Kenn Jensen | Suzuki GSXR 1000 | 29 |
|
4. | Steen Hansen | Yamaha YZF R6 | 23 |
5. | Steven Tirsgaard | Yamaha YZF R6 | 20 |
6. | Ulrik Døssing Nielsen | Kawasaki ZX10 | 17 |
|
7. | Ronnie Ourø | Honda CBR1000 RR | 16 |
8. | Allan Howard Christiansen | Yamaha YZF R1 | 15 |
9. | Klaus Kastrup Kjærgaard | Kawasaki ZX6-R | 14 |
|
| Lars Pedersen | Suzuki GSXR 1000 | 14 |
11. | Kim Phillip | Yamaha YZF R1 | 11 |
12. | John Høj | Kawasaki ZX6 RR | 7 |
|
| Benny Haslev | Suzuki GSX R 1000 | 7 |
14. | Carsten Lund | Yamaha YZF R6 | 6 |
15. | Lars Bo Pedersen | Suzuki GSX R 1000 | 4 |
|
| Tonni Navrsgaard | Honda CBR1000 RR | 4 |
17. | Lars Tandrup Blirup | Suzuki GSX R 600 | 2 |
18. | Steffen Carlsen | Yamaha YZF R6 | 1 |
|
Læs mere om: Jan JespersenKim PhillipRing Djursland18/05/08 - Ring Djursland - Super Challenge - DM |