Der er lagt op til et døgn med action, når det 36. ADAC Zürich 24 timers løb bliver flaget i gang den 24. maj. Løbet køres på den historiske Nürburgrings nordsløjfe, og samler hvert år omkring 200.000 feststemte tilskuere.
Løbet er verdens største 24 timers racerløb – målt på antal biler betydeligt større end Le Mans - med 250 startende biler og kørere fra alle verdens lande. I år står navne som Heinz-Harald Frentzen, Christian Abt og Carlos Sainz på deltagerlisten. Blandt bilfabrikanterne er maratonløbet i Eifelbjergene heller ikke en lille ting. Således vælger både VW og Lexus at deltage med biler, der endnu kun er prototyper. Henholdsvis VW’s nye Scirocco og Lexus’ nye sportsvogn LF-A.
(Foto: GRC Racing)
I denne stjernevrimmel er der for første gang et dansk team med. Nemlig GRC Racing, der kommer til start med en specialbygget BMW 120D. Teamet kører med i den tyske endurance serie VLN, og har en topplacering i 24-timers løbet som førsteprioritet i denne sæson. Teamchef Jan Kalmar fortæller:
”Vi er et ungt team, der satser benhårdt på langdistanceløb. Vi har investeret i en BMW 120D, der er bygget specielt til langdistancerace. Allerede i årets anden afdeling af VLN-serien, viste vi, at vi med vores diesel-BMW er blandt de bedste i klassen. Vores forventninger til 24 timers løbet er store – vi ved, at hvis vi ikke bliver ramt af uheld, så er en top tre placering yderst realistisk.”
Årets første to løb i den tyske VLN serie, der også køres på Nürburgring – vel at mærke på det gamle banelayout, der er 25,4 kilometer langt – har været en blandet fornøjelse. I første løb lå GRC Racing på en andenplads, da bilen blev torpederet og måtte udgå. I andet løb var der hård kamp i toppen, men det lykkedes at hente en tredjeplads hjem.
Nu er der et enkelt løb på kalenderen, inden det for alvor går løs i 24 timer. Og planen er klar:
”Vores næste løb skal bruges som en test forud for det virkelige race. Alle detaljerne med vores pitcrew skal sidde lige i skabet. Tankning, hjulskift, kørerskift. Der er ikke plads til fejl, og med det potentiale vi har oplevet i vores bil, så skal vi være med på podiet når de 24 timer er gået,” fortæller Jan Kalmar.
For at sikre det optimale mekanikercrew på BMWen, har teamet allieret sig med Schubert Motorsport, der er BMWs fabriksteam. Hvis det lykkedes for GRC Racing at køre sig ind på en podieplads, vil det være første gang nogensinde, at et dansk team kommer på præmieskamlen.
(Foto: GRC Racing)
Det er ikke 24h Le Mans, men et løb der på alle måder enten overgår, eller kan sidestilles med det. Undtagen hvad gælder den legendariske mystik der omgærder Le Mans, og så forskellen på prototyperne i Frankrig og de delvise standardvogne på den tyske bane. For de danske kørere, og bilen, er udfordringerne med garanti større på Nürburgring, end de er på Le Mans. Kun omkring halvdelen af de startende biler ser målstregen efter de 24 timer med konstante udfordringer.
GRC Racing Læs mere om: Jan KalmarGRCNürburgring |